Samen inclusief onderwijs realiseren

Met dit wetenschappelijk handboek inspireren de auteurs professionals binnen en buiten het onderwijs en laten ze zien dat er in kleine stappen toegewerkt kan worden naar de inclusie van leerlingen met intensieve en complexe ondersteuningsbehoeften.

Activeren, differentiëren en formatief handelen

Hoe zorg je er als docent voor dat leerlingen met plezier naar school blijven gaan en actief met de les meedoen? En hoe maak je ze verantwoordelijk voor hun eigen leerproces? Het boek Activeren, differentiëren en formatief handelen helpt toekomstige, beginnende én ervaren docenten om aandachtiger les te geven en leerlingen bewuster te laten leren.

Scheuren in het fundament

De organisatie en inhoud van het basis- en voortgezet onderwijs zijn sinds de jaren negentig vrijwel onveranderd. De tijd is rijp om het stelsel eens kritisch onder de loep te nemen, vindt onderzoeks- en adviesbureau Sardes uit Utrecht.

Alles is talent: deel 1

De reeks bestaat uit drie publicaties. Deel 1 beschrijft processen die een rol spelen bij activiteiten gericht op

Alles is talent: deel 2

Alles is Talent is een aanpak om talentontwikkeling binnen de school en de wijk een kwaliteitsimpuls te geven. 

Passend Onderwijs – Kansen in beeld!

Passend Onderwijs staat al enige jaren op de beleidsagenda van OCW. De uitwerking in beleidsbrieven, invoeringsplannen et cetera is nu in een stadium beland dat dit thema meer en meer schoolbesturen, samenwerkingsverbanden, gemeenten, regionale expertisecentra en anderen zal gaan bezighouden. Deze speciale editie wil de partijen die met Passend Onderwijs te maken hebben ondersteunen bij de invulling ervan.

Profileren en indiceren

In deze Special besteden we aandacht aan de bekostiging van de onderwijszorg en we kijken door de bril van IVO naar de onderwijszorg in het huidige speciaal onderwijs. Verder gaan we in op de audits, die een helder beeld opleveren van het netwerk van onderwijsvoorzieningen in de regio.

Leertijdverlenging

Sardes brengt regelmatig Specials uit waarin een thema vanuit verschillende perspectieven wordt belicht. Ditmaal staat leertijdverlenging centraal. Dit is een belangrijk thema, omdat blijkt dat er kinderen zijn die niet genoeg hebben aan de reguliere onderwijstijd om een goede start te maken in de maatschappij.

Naar de middelbare

Deze Special gaat over de overstap van primair naar voortgezet onderwijs. Een belangrijk onderwerp voor Sardes: het bevorderen van gelijke kansen en een soepele schoolloopbaan gaan ons aan het hart. We belichten de overgang van po naar vo vanuit verschillende perspectieven en ook in de context van beleid en wetgeving.

Perspectief op inclusief in het onderwijs

De Sardes Special ‘Perspectief op inclusief in het onderwijs’ is en tijdschrift vol praktijkvoorbeelden van onderwijsspecialisten, voorlopers en ervaringsdeskundigen.

Samen lesgeven

Centraal in dit boek staan 12 unieke portretten van krachtige co-teaching teams. Het zijn goede praktijkvoorbeelden van teams uit het basis-/lager onderwijs en het voortgezet/secundair onderwijs. Zowel ervaringen van beginnende als ervaren co-teachers worden beschreven.

Elke leerling kan uitblinken

Een pleidooi voor personaliseerbaar onderwijs. Er moet iets drastsich veranderen in ons onderwijs, betoogt Yong Zhao in dit boek. Waarom kijken we steeds naar de tekorten […]

Differentiëren – Pocketboek

Dit boekje biedt praktische strategieën om te differentiëren; om iedere leerling bij je lessen te betrekken, te motiveren en het beste uit hem te halen.

Arrangeren met het Dialooginstrument HGW

Passend onderwijs vraagt van leraren dat zij goed aansluiten bij de onderwijsbehoeften van elke leerling. Er zijn leerlingen voor wie een aanpak op school alleen niet […]

Minder onderwijzen, meer leren

Passend onderwijs voor iedere leerling. Hoe krijg je dat als leraar voor elkaar? Hoe sluit je aan bij alle onderwijsbehoeften? Je kunt het mooi omschrijven in allerlei plannen, maar zijn die plannen ook uitvoerbaar? Hoe voorkom je dat Handelingsgericht Werken een administratieve last wordt in plaats van een hulpmiddel? Dit boek geeft antwoord op die vragen.

Ik snap het wel, maar niet zo snel…

Kost het jouw kind meer tijd en moeite dan andere kinderen om zich ’s morgens aan te kleden? Is jouw kind vaak te laat? Lukt het […]

  • oo
  • ISBN: 9789079729975
  • € 25.00

Executieve functies bij kinderen en adolescenten

In dit boek integreren auteurs Dawson en Guare theoretische inzichten en praktische interventies op het gebied van de executieve functies. Hun aanpak beslaat het gehele spectrum […]

  • oo
  • ISBN: 9789079729005
  • € 40.00

Handboek technisch lezen in de basisschool

Thema’s als instructie, differentiatie (voor zowel de zwakke als de sterke lezer), het aanbod en het monitoren van de leesontwikkeling komen aan de orde. De auteurs […]

  • CPS
  • ISBN: 9789065086617
  • € 79.95

Resultaat met rekenen

U wilt op alle fronten het maximale uit leerlingen halen. Zeker ook bij rekenen, omdat dit zo’n belangrijk vak is. Dit praktijkboek helpt basisscholen deze ambitie […]

  • CPS
  • ISBN: 9789065086471
  • € 32.50

Grip op leesbegrip

Toetsen en evalueren van begrijpend luisteren en begrijpend lezen Dit handboek helpt leerkrachten van groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs meer zicht en […]

  • CPS
  • ISBN: 9789065086532
  • € 49.95