De basis van klassenmanagement wil de leraar ondersteunen door te tonen welke deelvaardigheden van belang zijn en hoe je er beter in kan worden.
Regie in de klas is een praktische gids met wetenschappelijk onderbouwd onderzoek en gebaseerd op de expertise van geweldige leraren van over de hele wereld.
Activerende werkvormen verrijken en versterken je les. De leerlingen werken samen, met een heldere focus en met veel plezier. Jij als docent observeert, begeleidt en geniet.
Didactiek van het vreemdetalenonderwijs is een handboek voor (aankomende) docenten in moderne vreemde talen in het voortgezet onderwijs voor zowel de onder- als bovenbouw.
Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs is het eerste boek dat (toekomstige) leerkrachten in het basisonderwijs helpt om een eigen visie te vormen op geïntegreerd zaakvakonderwijs en om zelf geïntegreerde lessen te ontwerpen.
De spelling van het Nederlands is gebaseerd op de uitspraak en dus op de klanken van de taal. Dan moet ook de didactiek dit als uitgangspunt nemen. In dit boek staat beschreven hoe dat kan. Bovendien worden alle spellingcategorieën uitgebreid behandeld met achtergronden en didactische aanwijzingen.
Het handboek Vakdidactiek aardrijkskunde is een leidraad voor elke leraar aardrijkskunde. In het boek wordt grondig beschreven hoe de lessen aardrijkskunde opgebouwd kunnen worden, met verwijzing naar leermiddelen, werkvormen, het organiseren van excursies en het evalueren van leerlingen.
33 tips voor vo-didactiek helpt zowel de beginnende als gevorderde docent die lesgeeft aan leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het bevat 33 unieke tips voor effectieve didactiek. Iedere tip start met een beknopte samenvatting van de belangrijkste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens worden praktische aanwijzingen gegeven uit de onderwijspraktijk, direct inzetbaar in de les. De auteurs vertellen hoe het leerproces in het leerlingenbrein verloopt, hoe leerlingen leren leren en wat wel en niet werkt.
Leerkrachten schakelen vaak leerlingen in als helpers. Zij vinden het thema Bewegen regelen om meerdere redenen belangrijk: zelfstandigheid van leerlingen vergroten, beweegtijd maximaliseren en instructietijd minimaliseren. […]
Wat willen we kinderen leren in de lessen bewegingsonderwijs in het basisonderwijs en welke kwaliteit streven we daarbij na? Hoe geef je kinderen een brede introductie […]
Dit boek biedt een filosofische ruggensteun en bovenal ook een praktische leidraad voor elke leerkracht, elke schooljuf, elke meester, en ook voor elke vader en elke moeder die jongeren op weg wil helpen naar een zelfstandig bestaan.
Met zijn kenmerkende opbeurende enthousiasme beredeneert Savater in zijn «Een kleine filosofie van het onderwijs» de grote waarde van onderricht en opvoeding.
De titel van dit boek – In het midden de mens – wil een oproep zijn. Staat in ons onderwijs wel het kind in het midden, dat wil zeggen de concrete opgroeiende mens, met zijn of haar net ontwakende talenten en vooralsnog verborgen levensidealen?
In dit vervolg op het eerdere Switchen en klimmen, waar de mismatch tussen sociale en culturele codes in het beroepsonderwijs en beroepenveld centraal staat, gaat stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui in dit boek dieper in op het belang van een goed collectief functioneren van de stedelijke klas.
Taal, ja natuurlijk! richt zich op iedereen die zich bezighoudt met taalonderwijs in de vrijeschool, en voor iedereen die keuzen maakt voor de invulling van oefenuren in relatie tot het periodeonderwijs en het gebruik van methoden.
Goed onderwijs houdt rekening met persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie. Maar wat betekent dat in de praktijk? In dit boek gaat de auteur op zoek naar de waarden achter deze domeinen en legt een relatie met de vermogens die worden aangesproken.
Dit boek is het resultaat van een serie gesprekken over leren en didactiek op zaterdagen in 2004 en 2005. Mooie boodschappen voor studenten en jonge leraren, niet om na te doen maar om inspiratie aan op te doen.
De Transactionele Analyse (TA) biedt een model voor het verkrijgen van inzicht in de individuele persoonlijkheid, in intermenselijke verhoudingen en communicatie.
Passe-partout is een studieboek en naslagwerk voor iedereen die zich bezighoudt met de persoonlijke en professionele ontwikkeling van mensen.
Een hoog IQ, maar toch constant vastlopend met de vraag ‘Hoe moet je nu leren?’ Er is een antwoord op die vraag! Wat dit antwoord is, kunt u nu lezen in dit vlot geschreven en overzichtelijke handboek.