Deze publicatie legt uit wat je kan leren van casuïstiek en hoe je dat doet.
Een onderzoek naar opvang en educatie rond de basisschool: aanbod, wensen en behoeften.Doel van het onderzoek is tweeledig, ten eerste zal een schets worden gegeven van […]
In deze notitie belichten we dat samenwerking van de school met ouders van belang is voor alle leerlingen.
Vaak is er bij complexe ondersteunings- en zorgvragen meer mogelijk dan gedacht. Deze publicatie beschrijft drie praktijkvoorbeelden uit primair en voortgezet onderwijs die laten zien dat er meer mogelijk is.
De veertig onderzoeken in dit overzicht zijn uitgevoerd door ruim twintig onderzoeksinstellingen, in de periode maart 2020 tot april 2022.
n dit magazine deelt het NJi zeven geleerde lessen. Deze kunnen helpen om samen met partners te werken aan een veilige omgeving voor kinderen en jongeren.
In dit magazine delen we de kennis die we gedurende dit project ophalen: tips, geleerde lessen, handvatten, valkuilen en achtergrondkennis.
In het online magazine 'Jongeren begeleiden bij hun online levens' vind je inzichten, voorbeelden en praktische handvatten.
De tekenprenten zijn bedoeld om de leraar een concreet middel in handen te geven voor het voeren van kindgesprekken.
Het boek neemt je mee met informatie vanuit theorie, voorbeelden van "goede praktijken", onderzoek naar wat kinderen ervan leren en hoe jezelf complexe opdrachten kunt ontwerpen en daarbij kunt samenwerken met kunstenaars en hun inspiratiebronnen.
Giechelgeheimpjes is een prentenboek om onderwerpen als bedreiging en seksuele intimidatie in de klas bespreekbaar te maken.
Het boek wil je – als (aanstaand) leraar – helpen om je persoonlijk meesterschap te ontwikkelen. Dat begint met het ontdekken van je eigen stem.
Dit boek is het vervolg op Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar? en het wil je – als (aanstaand) leraar – (opnieuw) helpen om je persoonlijk meesterschap te ontwikkelen.
De publicatie bevat suggesties voor de organisatievorm, de inrichting van de leeromgeving, mogelijke werkvormen en aanwijzingen voor de implementatie.
In deze publicatie is Herstelrecht uitgewerkt en geschikt gemaakt voor het Nederlandse basisonderwijs.
Dit boek is een praktijkboek. ‘Hoop, humor en herstel’ en biedt handreikingen voor het ontwikkelen en zo nodig herstellen van relaties met en tussen leerlingen, met ouders en binnen onderwijsteams.
Beelddenkers en taaldenkers hebben een andere informatie verwerking. Deze andere informatieverwerking heeft invloed op de gehele ontwikkeling. Ook neurodiversiteiten als dyslexie, dyscalculie, TOS, NLD hoogbegaafdheid, autisme en ADHD hebben vanaf het begin van de ontwikkeling al een invloed op hoe het brein leert. Het boek neemt je mee door het neurotypische én neurodiverse lerende brein en geeft ons aanwijzingen hoe we het bestaande onderwijs kunnen aanvullen voor de 25% neurodiverse leerlingen. Door al in de kleuterklas aan te sluiten bij de leerbehoeftes van al je leerlingen kun je ervoor zorgen dat alle leerlingen via hun natuurlijke leerproces kunnen leren en met plezier naar school gaan.
In 2024 verscheen het boek Veerkracht. Het boek bevat versjes en dierenoefeningen die een bruikbaar hulpmiddel kunnen zijn om jonge kinderen te helpen ontspannen en hen te ondersteunen bij het terugvinden van hun emotionele balans. Eén van de dierenoefeningen is het konijn: Kruimel. Dit prentenboek maakt deel uit van de serie Veerkracht en gaat over het avontuur van Kruimel. Een boek dat helpt om op een speelse manier om te gaan met de gevoelens van kinderen.
EigenlijkWijs is gebaseerd op het gedachtegoed van Algemene Culturele Vorming (ACV). Het biedt een geïntegreerde aanpak voor onderwijs waarin cultuureducatie een sleutelrol speelt in de persoonlijke én maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen. Het nodigt hen uit om te ontdekken wie ze zijn, hoe ze zich tot anderen verhouden en welke rol zij vervullen in de samenleving.
Dit boek biedt breed toepasbare lessen voor het reduceren van stress in je leven. Hoe mooi is het dat die lessen juist te leren zijn aan de hand van ervaringen van mensen voor wie het extra belangrijk en extra moeilijk is om die stress te verminderen.