Mijn kind, slim kind

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]

Een andere kijk op lezen

Lezen is bijna dagelijks in het nieuws. Niet omdat het zo goed gaat met lezen, maar omdat er sprake lijkt te zijn van ontlezing, vooral onder […]

Erken de ongelijkheid

Dit boek is een pleidooi voor het benutten van uiteenlopende leraarvaardigheden in het onderwijs. Meer variatie in functies biedt mogelijkheden om de school een stabiele basis van kwaliteit te geven. Dit komt het leren van leraren én het leren van leerlingen ten goede en versterkt dus de onderwijskwaliteit op een school.

Druk druk druk

Met dit boek krijgen leidinggevenden in de school niet alleen inzicht in de oorzaken van stress, overspannenheid en burn-out, maar ook in de mogelijke interventies of strategieën bij een probleem rondom werkdruk. De lezer leert het fenomeen werkdruk te onderscheiden in verschillende niveaus, en vindt bij elk niveau voorbeelden van scholen die effectief bleken in het vergroten van het werkplezier.

Deeltijd werken

Dit boek biedt inspiratie voor als jij je fulltimebaan wilt omzetten naar een parttimebaan. Of als je al deeltijd werkt en bijvoorbeeld merkt dat je toch nog vaak moeite hebt een goede balans te houden tussen je werk en je gezin.

Als naar school gaan een uitdaging wordt

In dit boek wordt beschreven hoe ingewikkeld het voor sommige kinderen en jongeren is om naar school te gaan. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze het niet durven of kunnen. Hoe werkt angst? Welke invloed heeft dat op anderen in hun omgeving? Maar vooral ook: hoe kunnen we deze leerlingen helpen om de stap naar school terug te durven zetten? Scholen halen soms van alles uit de kast om hen weer naar school terug te dwingen, met als resultaat steeds meer angst bij de jongere en verlies van contact. Dit versterkt de natuurlijke neiging van ouders om hun kind te beschermen. Zo kan een strijd ontstaan tussen thuis en school die niet helpend is.

Vloeiend van groep 2 naar 3

De overgang van groep 2 naar 3 is een veelbesproken onderwerp; voor veel kinderen is die overstap namelijk groot. Hoe zorgen leerkrachten ervoor dat de doorstroom vloeiend verloopt? Hoe sluiten ze aan bij de soms grote verschillen in de ontwikkeling van jonge kinderen? Dit nieuwe boek geeft praktische antwoorden en handreikingen.

Startende leraren in het po en vo

Met het huidige lerarentekort is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma’s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.

Differentiëren in 5, 4, 3…

Dit is een praktisch boek vol met voorbeelden, achtergrondinformatie en stappenplannen om jou handvatten te geven om in je eigen onderwijs aan de slag te gaan met deze vijf principes, vier fases en drie B’s voor differentiëren. In dit boek laten de auteurs bovendien zien dat er verschillende mogelijkheden zijn om te differentiëren.

Wetenswaardig

Veel onderwijsprofessionals weten prima hoe ze onderwijs op klasniveau vorm en inhoud kunnen geven; daarvoor zijn ze immers opgeleid. Om tot een goed curriculum te komen is een stuk ingewikkelder. Dat vraagt namelijk om een constructieve afstemming tussen de vele activiteiten op klasniveau en doelstellingen op schoolniveau. Het vereist zowel een weloverwogen curriculumtheorie, een doordacht ontwerpkader als een kansrijk implementatieplan. Het doet een beroep op je intellectuele vermogen maar ook je sociaal-politieke capaciteiten, want er bestaat voor curriculumontwikkeling niet één vast recept voor succes.

Expliciete Directe Instructie 2.0

Dagelijks werken leerkrachten met passie en toewijding om hun leerlingen voor te bereiden op het vervolgonderwijs en hun toekomstige rol in de maatschappij. Dit boek gaat over de kern van het vak: onderwijzen. Het gaat over de belangrijkste taak van het onderwijs, het bieden van eerlijke onderwijskansen door kwalitatief hoogwaardige instructie.

Het zakboek voor contactpersonen in po, vo en mbo

Contactpersonen zijn het aanspreekpunt voor leerlingen/studenten, hun ouders/verzorgers en schoolmedewerkers bij klachten over schoolzaken. De contactpersoon zorgt ervoor dat klachten niet blijven broeien of escaleren, maar volgens de juiste klachtenroutes worden behandeld.

Purple Monkey Agenda & Studeerplanner

Agenda & Studeerplanner voor studiejaar 2024-2025, 7 dagen per week op 2 pagina's. Bovenaan agenda, eronder ruimte voor planning. De agenda heeft een harde kaft en is 27,3 cm breed bij 17,5 cm hoog. Leer je leerlingen plannen en zich aan de planning te houden!

De relaxte leraar

Na het succes van De gelukkige leraar neemt Juf Maike je in De relaxte leraar mee in haar zoektocht naar meer rust, ontspanning en gewoon goed voor jezelf zorgen, zodat je met volle energie voor de klas kunt staan.

Wie niet leest is gek

Wat doe je in hemelsnaam voor de klas als je niet van lezen houdt? Dat is iets wat Naomi zich regelmatig afvraagt. In dit inspirerende en bruisende boek vertelt ze over haar eigen ervaringen en deelt ze haar liefde voor boeken en lezen. Ook geeft Naomi antwoord op prangende vragen, zoals: Hoe maak je van leeshaters nou echte booklovers? Hoe zet je kinderboeken in de les in (en laat je de methode lekker links liggen)? Wat zijn dé tips om met de hele klas samen hetzelfde boek te lezen?