In deze cursus leert u de taalleesaanpak van leerlingen met een TOS te optimaliseren. Wat voor kinderen met een TOS werkt, werkt voor alle leerlingen die een steuntje in de rug nodig hebben voor taal. Hierdoor kunt u het geleerde breder inzetten dan alleen voor leerlingen met een TOS.
Leerlingen verschillen enorm van elkaar als het gaat om het aantal woorden dat ze kennen aan het begin van de basisschool. In de loop van de jaren wordt dit verschil vaak alleen maar groter, terwijl een grote woordenschat van groot belang is voor een succesvolle schoolloopbaan. Woordenschat hoort niet alleen bij het vak taal; de leraar zou de hele dag door aandacht moeten hebben voor woordenschatonderwijs. Onze aanpak is gericht op het vergroten van de woordenschat. We werken daarbij aan een duurzame schoolontwikkeling
We merken dat er op scholen steeds meer behoefte is aan integratie en samenhang in het curriculum. De taalontwikkeling van leerlingen wordt niet alleen gestimuleerd door de taal- en leeslessen op school, maar wordt ook vergroot tijdens andere vakken. Door te kijken waar verbindingen gelegd kunnen worden tussen taal en wereldoriëntatie en taal en wetenschap & techniek krijgen ze zowel kennis over taal als de inhoud.
In dit webinar ontdek je de nieuwste inzichten rondom het leren van taal en de nieuwe concept kerndoelen mee. Vervolgens kijken we hoe dit in de verschillende methodes is uitgewerkt.
In deze interactieve training laten wij je niet alleen zien welke nieuwe ontwikkelingen er zijn op het gebied van AI, maar is er ook ruimte om visie te ontwikkelen en te verdiepen over de verschillende elementen van AI.
Tijdens deze Lerarenopleiding Nederlands word je als toekomstige docent ondergedompeld in de wereld van taalkunde, literatuur en didactiek. De opleiding biedt niet alleen een diepgaand begrip van de Nederlandse taal en letterkunde, maar ook de vaardigheden om deze kennis op boeiende en effectieve wijze over te brengen.
In deze module maak je kennis met vier werkwijzen met als doel het begrijpend luisteren van leerlingen (met TOS) te stimuleren.
Je leert problemen in de vertelvaardigheid, gerelateerd aan TOS, herkennen en je handelen daarop aanpassen.
Stimuleer de woordenschatontwikkeling en vergroot de woordenschat van jouw leerlingen (met of zonder TOS) met effectieve routines en didactiek.
Tijdens de training ‘boartsje dy taalryk’ nemen we je mee in de verbinding tussen het spelen en de meertalige taalontwikkeling van het jonge kind.
Wolsto dyn Fryske lessen nei in heger plan tille of wolle jim as skoalle oan jim ambysjes wurkje foar 2030? Jou dy dan no op foar ‘Klasse Frysk’, de Fryske edysje fan ‘Classroom English’!
Het Nationaal Congres focust zich op basisvaardigheden en hoe we een impuls kunnen geven aan de vaardigheden van kinderen, leerlingen en studenten op het gebied van taal, burgerschap, digitale geletterdheid en rekenen.
Uitgangspunt van ‘groeps-MRT’ is het werken met een groep van 4 tot 6 kinderen in een uitdagende speel- en beweegomgeving.
Loop jij er ook tegenaan dat steeds meer kinderen moeite hebben met fijnmotorische vaardigheden en schrijven? Wil je weten hoe dat komt en wat je eraan kunt doen? Doe dan mee met deze cursus!
De cursus MRT Schrijven is gericht op handschriftontwikkeling gedurende de hele schoolperiode: het analyseren van de schrijfmethode en het verbeteren van de eigen schrijflessen en/of die van collega’s.
Op deze studiemiddag leggen we uit waarom leren schrijven van grote (ontwikkelings)waarde is en wat een school / leerkracht kan doen om de kinderen goed voor te bereiden op effectief handschriftonderwijs
Kennissessie met Liesbeth Delgijer, hoofd Ontwikkeling lesprogramma’s van De Schoolschrijver.
Kennissessie met Joanneke Prenger, taalexpert en curriculumontwikkelaar bij het SLO.
Tijdens deze driedaagse training ontwikkel je de vaardigheden die je nodig hebt om een goede taal-leesspecialist en coördinator op dat gebied te zijn.
Tijdens deze vierdaagse training werk je aan de vaardigheden die je nodig hebt om een goede taal-leesspecialist en coördinator voor groep 3 tot en met 8 te zijn.