Functioneel geletterd met TOS betekent er zowel aandacht naar taal als naar lezen moet gaan.
In deze cursus leert u de taalleesaanpak van leerlingen met een TOS te optimaliseren. Wat voor kinderen met een TOS werkt, werkt voor alle leerlingen die een steuntje in de rug nodig hebben voor taal. Hierdoor kunt u het geleerde breder inzetten dan alleen voor leerlingen met een TOS.
De theorie wordt op de dag zelf verbonden aan de praktijk door middel van een casus van de cursusleider. Door deze voorbeelden kunt u ook direct de vertaalslag maken naar uw eigen leerling(en).
We gaan er vanuit dat u basale kennis heeft van een TOS en van leesonderwijs. Dit om de verdieping in te kunnen gaan tijdens deze cursus. Wilt u eerst meer weten over leesonderwijs dan raden we u aan om de Basiscursus dyslexie: praktisch van A tot Z te volgen.
Programma
- Theoretisch kader
- TOS en geletterdheid: waar loop je tegenaan?
- TOS en geletterdheid: fonologie (1). Fonologie is de functie van klanken in talen.
- TOS en geletterdheid: morfosyntaxis (2). Morfosyntaxis is de grammatica: de woord- en zinsstructuren van een taal.
- TOS en geletterdheid: woordenschat (3)
- TOS en geletterdheid: koppeling naar de eigen praktijk onderdeel 1 t/m 3 met mogelijke interventies
- TOS en geletterdheid: pragmatiek (4). Pragmatiek is het taalgebruik.
- TOS en geletterdheid: executieve functies (5). Processen in de hersenen die gaan over het beheersen van doelgericht gedrag.
- TOS en geletterdheid: cognitive load theory (6). De theorie over het belasten van het kortetermijngeheugen.
- TOS en geletterdheid: koppeling naar de eigen praktijk onderdeel 4 t/m 6 met mogelijke interventies
Opbrengsten / Leerdoelen
De cursus zelf is nog in ontwikkeling. In grote lijnen worden dit de opbrengsten/leerdoelen. Deze zullen nog aangevuld en aangescherpt worden de komende tijd.
Aan het eind van de dag kan/heeft de cursist:
- Op basis van criteria een besluit nemen over een in te zetten interventie bij een leerling met TOS en leesproblemen
- Argumenten om prioriteiten te stellen in de begeleiding van een leerling met TOS en leesproblemen, onderbouwd vanuit de beschikbare literatuur
- Inzicht in de complexiteit van de relatie tussen TOS en geletterd worden en handvatten om daarmee om te gaan
Verplichte literatuur
Geudens, A., Schraeyen, K., Taelman, H., Trioen, M., Casteleyn, J., Simons, M., & Smits, T.F.H. (2021). Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. Praktijkgids voor taalondersteuning in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Antwerpen: Universiteit Antwerpen.
U kunt deze publicatie zelf downloaden van de site van de Universiteit Antwerpen en eventueel uitprinten.
Zelfstudie
De zelfstudieopdracht wordt u voor de cursus toegezonden en is verbonden aan de verplichte literatuur. U kunt dus al van te voren de verplichte literatuur downloaden en lezen.
Certificaat
De deelnemer ontvangt een certificaat bij het voldoen aan de volgende voorwaarden: een minimale aanwezigheid van 90%, het lezen van de verplichte literatuur en het voldoen aan de vooraf toegestuurde opdracht.
SBU
Wordt nader bekend gemaakt.
Accreditatie wordt aangevraagd bij ADAP-NVLF