LOB en autisme

De reguliere studie- en beroepskeuzetesten schieten bij deze groep scholieren te kort. Een gevolg kan zijn dat jongeren met een vorm van autisme niet de schoolkeuze maken die het beste bij hen past en dat zij in het hoger onderwijs vaker tot de voortijdig schoolverlaters behoren.

Samenwerken zonder schotten

Het begeleiden van jongeren werkt het best als je over de grenzen van je eigen organisatie kunt reiken. In deze training versterk je de samenwerking met jouw collega’s in het netwerk om de (loopbaan)begeleiding van jongeren op hoger peil te krijgen. Door met elkaar de grenzen te verleggen en dezelfde taal te leren spreken draag je bij aan een sluitende samenwerking zodat jongeren passend ondersteund worden bij het vormgeven van hun (studie)loopbaan. 

Regionaal samenwerken voor effectieve begeleiding van jongeren

In de leergang kom je met andere deelnemers fysiek bij elkaar. Tussen de bijeenkomsten werk je aan huiswerkopdrachten (bijv. maken van een SWOT, opstellen actieplan, voorbereiden pitch.) Er wordt gebruikt gemaakt van de verandergerichte leermethodiek (4 V’s): verdieping, visievorming, verandering en verleiden.

Regionaal samenwerken

In deze zesdaagse leergang ga je samen met collega’s uit het werkveld aan de slag om de (loopbaan)begeleiding van (kwetsbare) jongeren te versterken.

Loopbaanbegeleiding

In deze training verbreed je je beeld van het LOB-werk en oefen je gespreksvoering aan de hand van je eigen loopbaanpad en casussen uit de praktijk van het onderwijs.

Code mbo

Code MBO is een gloednieuw project speciaal ontwikkeld voor het MBO om invulling te geven aan burgerschapslessen, loopbaanbegeleiding of projectweken. Bij de zes interactieve lessen hoort ook een docententraining van twee dagdelen. Hierin wordt niet alleen de praktische kant besproken over het werken met de online omgeving, gespreksstarters en werkbladen, maar ook inhoudelijk de diepte ingegaan met als doel de interactie tussen docenten en studenten te vergroten.

Beter begeleiden bij motievenreflectie

Het Career Story Interview is een beproefde methode om motivatie te (her)ontdekken en te verstevigen. Het werkt snel, krachtig en bijna magisch. Volg de masterclass ‘Beter begeleiden bij motievenreflecie’ en leer effectief storytelling toepassen.

Resultaten & vervolgstappen van professionalisering

Zijn de leerling-/studentbegeleiders druk bezig met borging van LOB en de gesprekken? Ben je benieuwd wat er al bereikt is en allemaal goed gaat? Is het zinvol dat management en de belangrijke sleutelfiguren weer goed afstemmen? Volg de workshop ‘Resultaten & vervolgstappen van professionalisering’.

Schoolcoach LOB

Wil je weten wat je nog meer kan doen en vragen in loopbaangesprekken? Wil je weten hoe je verbinding kan maken met anderen om loopbaanbegeleiding verder te ontwikkelen? Wil je weten hoe je je collega’s en school een stap verder kan helpen met LOB en loopbaangesprekken? Volg de training ‘Schoolcoach LOB’.

Verdiepen tot schoolcoach LOB

Wil je meer weten over loopbaangesprekken dan het stellen van vragen? Hoe creëer je verbinding met anderen om loopbaanbegeleiding verder te ontwikkelen? Hoe help je je collega’s en school een stapje verder met LOB en loopbaangesprekken? Volg de training ‘Verdiepen tot schoolcoach LOB’.

Opfrisdag Loopbaangesprekken

Hoe voer ik ook alweer een effectief loopbaangesprek? Op welke manier kan ik LOB in mijn lessen gebruiken? Wat kan ik doen om een loopbaangerichte leeromgeving tot stand te brengen? Opfrissen, oefenen en het voortzetten van LOB in jouw eigen werk.

Verdiepen tot schoolcoach online

Wil je meer weten over loopbaangesprekken dan het stellen van vragen? Hoe creëer verbinding met anderen om loopbaanbegeleiding verder te ontwikkelen? Hoe help je je collega’s en school een stapje verder met LOB en loopbaangesprekken? Neem dan deel aan de online training ‘Verdiepen tot schoolcoach’.

Decanaat en loopbaanbegeleiding

Jij als decaan bent de regisseur in het loopbaan- en oriëntatietraject dat leerlingen doorlopen. De decaan reikt ze de instrumenten aan om hun talenten, mogelijkheden en wensen voor de toekomst te ontdekken. Centraal in deze training staat zowel de beginnende als de ervaren decaan die beiden binnen de schoolorganisatie hun weg aan het verkennen zijn of hun positie opnieuw willen belichten of aanscherpen.