NT2-kinderen begeleiden in de peutergroep

In deze e-learning leer je wat meertaligheid is, hoe de ontwikkeling van een meertalig kind verloopt en wat jij als pedagogisch medewerker kan doen om deze ontwikkeling te begeleiden. We wisselen theorie met voorbeelden af en je gaat zelf aan de slag met casussen. Na deze e-learning ben je in staat om de meertalige taalontwikkeling van een kind in beeld te brengen en te bepalen wat jij kan doen om de ontwikkeling van het Nederlands verder te stimuleren. 

Hoe begeleid je anders organiseren: jouw rol als directeur

Een reden voor scholen om af te stappen van het traditionele onderwijs is het lerarentekort. Door je onderwijs anders te organiseren maak je van deze lastige uitdaging een mooie kans door leerkrachten effectiever in te zetten. Vaak ziet een schoolleiding of bestuur deze noodzaak wel. Maar hoe begeleid je als directeur zo’n veranderproces richting anders organiseren? In je team zitten leerkrachten die enthousiast zijn over verandering, maar er zijn er ook die weerstand bieden. Wat wordt jouw rol als directeur in dit dynamische geheel?

Effectief omgaan met ernstige rekenproblemen

In elke groep zitten leerlingen die moeite hebben met rekenen. Het is voor leerkrachten vaak eenvoudig te signaleren dat er een rekenprobleem is. Maar er is behoefte aan meer vakspecifieke kennis voor het omgaan met leerlingen die kampen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie. De huidige protocollen werken niet goed en het vertalen van theoretische kennis naar de praktijk blijkt lastig. Hoe sluit je aan bij die leerling? Hoe ga je in de klas en daarbuiten zorgen dat deze leerling de juiste begeleiding krijgt? Wat moet je stimuleren, waar besteed je extra aandacht aan en met wie doe je dat dan?

Inspelen op een sterke rekenbasis bij peuters en kleuters

Hoe jij als pedagogisch medewerker of kleuterleerkracht omgaat met dit spel is bepalend voor hoe peuters of kleuters zich ontwikkelen. Interactie tussen kinderen, maar ook interactie tussen jou als professional en het kind speelt hierin een belangrijke rol. Tijdens deze training leer je hoe je deze rekenontwikkeling op speelse wijze kunt ondersteunen en stimuleren.

Grip op je groep

Met onze begeleiding ‘Grip op je groep’ staat een groepsdynamische coach naast de leerkracht of het team. In gelijkwaardige interactie ontstaat oprecht enthousiasme voor de kansen die je in de klas kunt creëren!

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong (verdieping)

In deze verdiepingstraining krijg je veel kennis en tools in handen om peuters met een ontwikkelingsvoorsprong te begeleiden. De belangrijkste onderwerpen die nodig zijn om een start te maken komen aan bod en geven je houvast om zowel de kinderen als je collega’s te begeleiden. Een leuke nieuwe dimensie in je vak!

Waarderende intervisie

In een praktische training leer je om je intervisie volgens bovenstaande stappen op te bouwen en effectief uit te voeren.

OA²SE: thematisch werken met een doorgaande lijn

Tijdens de inspiratiebijeenkomst vertellen we je meer over het concept en de werkwijze OA²SE. Na een gezamenlijke start gaan we uiteen in twee groepen. In de ene groep komen 'Mooi, weer spelen' en 'Alle hens ontdek' aan bod en de doorgaande lijn in de basisschool. In de andere groep zoomen we in op de specifieke kenmerken van 'Knoeien, stoeien, groeien'.

Differentiëren bij Engels voor begaafde leerlingen

Voor meerbegaafde leerlingen liggen op dit gebied mogelijkheden en kansen. In methoden voor Engels wordt (nu nog) weinig gedifferentieerd. Natuurlijk is het leren van een taal een interactief en sociaal proces dat je samen doet, maar daarbij kan er zeker uitbreiding en meer uitdaging gecreëerd worden voor kinderen die dat willen en kunnen.

Eigenaarschap van leren

De training leert je hoe je kinderen meer verantwoordelijk kunt maken voor het eigen leren, zodat zij actiever en doelgerichter bezig zijn met het eigen leerproces. De motivatie van de leerlingen zal daardoor groter zijn, en de uiteindelijk leeropbrengsten zijn duurzamer. De uitwerking van Eigenaarschap van leren wordt gekoppeld aan het IGDI model. Je leert hoe je binnen het IGDI model de zelfsturende rol van de leerling kunt vergroten.

Eenvoudig je lessen verrijken met Bloom

In dit webinar laten we je zien dat je eenvoudig je reguliere lessen een twist kunt geven, zodat je aanbod ontzettend verrijkt. Dat doen we met de inzet van de volledige Taxonomie van Bloom. Je leert verrijking en nog meer variatie in je lessen in te bouwen. Dit sluit goed aan bij bijvoorbeeld thematisch werken of een plusklas, maar kan je ook toepassen bij reguliere reken- en/of taallessen. 

Als een kindgesprek niet vanzelfsprekend is

Alle kinderen zijn goed in iets en vinden sommige zaken nog lastig. Met effectieve vragen en goed luisteren kom je erachter wat een kind nodig heeft en hoe je passende stappen richting ontwikkeling kunt maken. We gaan samen aan de slag vanuit de praktische de vraag: ‘Hoe doe je dat?’ We bespreken de voorbereiding van je gesprekken, de materialen die je kunt gebruiken of welke vragen handig zijn om te stellen.

Betekenisvol begrijpend lezen met Close Reading

Close Reading vraagt een andere manier van denken en werken van leerkrachten. Want werken met gevarieerde teksten, waar vind je die? En hoe ga je dan in gesprek met leerlingen? En hoe verhoudt dat zich met de huidige methode waarmee je werkt? In dit webinar krijg je handvatten waar je rijke teksten kunt vinden, hoe je inhoudelijke leesdoelen kunt opstellen bij teksten en op welke verschillende niveaus je vragen kan stellen bij teksten.

Dubbel bijzondere leerlingen in je groep

Deze leerlingen met kenmerken van begaafdheid én kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen noemen we dubbel bijzonder. Hoe herken je dubbel bijzondere leerlingen? Waar ligt jouw verantwoordelijkheid in de klas en waar kun je hulp bij inschakelen?  

Sterke rekenaars herkennen en uitdagen

Dit webinar geeft je praktische handvatten en inspiratie. Welke typen sterke rekenaars zijn er? Hoe herken je ze? Welke ondersteuning hebben zij nodig en hoe help je ze het beste?