Dubbel bijzondere leerlingen in je groep

Herken je dat? Je hebt een leerling in de groep die veel vragen stelt en doordachte opmerkingen maakt over complexe onderwerpen. In de kleuterklas had deze leerling een ontwikkelingsvoorsprong, maar diezelfde leerling lijkt nu moeite te hebben met rekenen of het leren lezen blijft achter. Wat je verwacht te zien en wat je krijgt te zien ligt uit elkaar. Deze leerlingen met kenmerken van begaafdheid én kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen noemen we dubbel bijzonder. Hoe herken je dubbel bijzondere leerlingen? Waar ligt jouw verantwoordelijkheid in de klas en waar kun je hulp bij inschakelen?

Dubbel bijzondere leerlingen herkennen kan lastig zijn. Begaafdheid maskeert dyslexie, autisme of ADD en andersom. In dit webinar nemen we je mee in de kenmerken die je kan zien en waar de mogelijke oorzaak van deze kenmerken ligt. Een belangrijk signaal is frustratie met hele wisselende resultaten. We leren je signalen te herkennen die kunnen wijzen op de verschillende groepen. Begaafd met dyslexie vraagt namelijk een andere aanpak dan begaafd met autisme. We gaan vervolgens aan de slag met een hele praktisch manier om dubbel bijzondere leerlingen te observeren en analyseren. Welke onderwijsbehoefte ligt eronder en wat ga je dan bieden?

Na afloop van dit webinar: 

  • Weet je wat dubbel bijzonder betekent;
  • Herken je mogelijke signalen van dubbel bijzondere leerlingen in jouw klas;
  • Kan je leerlingen van wie je een vermoeden hebt observeren en analyseren;
  • Herken je de onderwijsbehoefte van dubbel bijzondere leerlingen.

Dit webinar is bedoeld voor: 

Leerkrachten van groep 3 t/m 8 en kwaliteitscoördinatoren.

Startdata en locaties

  • Online 5 okt. 20231 bijeenkomst€ 95
  • Online 30 nov. 20231 bijeenkomst€ 95

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen
Thema’s