Fit voor de klas!

Manage je energie: lesgeven is topsport Anderen laten groeien is waarom je koos voor dit vak. Maar je merkt steeds vaker dat je hier minder oog […]

De begeleider als instrument

Wil je je eigen gedrag en dat van anderen beter leren begrijpen en je communicatie optimaliseren? In deze 3-daagse lees, ervaar, analyseer en experimenteer je over en met diverse psychologische concepten. Je leert deze theorie in je eigen gedrag en communicatie herkennen. Dit is een training in een kleine groep met veel ruimte voor intervisie: constructief, voedend en inspirerend. Het is géén gespreksvaardigheidstraining; de oefeningen gaan over jou in je functioneren als begeleider. Je leert wat er al goed werkt in je begeleiding, hoe dat komt én krijgt nieuwe gereedschappen voor nog betere gesprekken en contact. Je werkt met eigen casussen.

Mindful leren kiezen

Keuzes maken is soms lastig, zeker als het er echt toe doet. Om te kunnen kiezen moet je weten wat er in je omgaat. Het is gemakkelijk om verstrikt te raken in de wirwar van gedachten en emoties die in ons omgaan. Mindfulness, oftewel aandachtig zijn, biedt een verademing te midden van deze stroom van gedachtes.  Het stelt je in staat om bewust aanwezig te zijn in het moment, zonder worden meegesleept door zorgen over het verleden of de toekomst en van waaruit je authentieke beslissingen kan nemen. 

Coachingsvaardigheden voor het mbo

Een belangrijk deel van de werkzaamheden van begeleiders in het mbo, zoals zorg- en ondersteuningscoördinatoren en studieloopbaanbegeleiders, bestaat uit het begeleiden, motiveren en beïnvloeden van hun omgeving. Deze vaardigheden zijn belangrijk bij het samenwerken met collega’s, maar ook oudergesprekken, teambijeenkomsten en collegiale consultaties. Sommige technieken pas je wellicht al onbewust toe of heb je gedurende je loopbaan aangeleerd. Tijdens deze training leer je welke vaardigheden en technieken je in welke situatie kunt toepassen.

ACT in LOB

Ben jij als loopbaanbegeleider ook op zoek naar concrete tools die leerlingen of studenten kunnen helpen bij hun studiekeuzeproces? Heb je behoefte aan praktische instrumenten om die keuzestress te verminderen? Met deze training leer je werken met onze online toolkit ACT in LOB. 

Verdiepende training decanaat

Ben je een aantal jaar werkzaam als decaan of LOB coördinator en wil je jouw kennis en vaardigheden rondom LOB en het decanaat vergroten? In deze verdiepende training staat de onderwijspraktijk centraal: je gaat samen met andere deelnemers de diepte in aan de hand van jouw schoolpraktijk. De trainers – ervaren en bevlogen decanen – maken de theorie direct toepasbaar. Ga aan de slag met het uitdragen van jouw LOB-beleid in de school, leer het te borgen en bewaak de kwaliteit ervan.

HB-gezinswerker

Aan het eind van de training weet u hoe u hoogbegaafdheid kunt herkennen, de problematiek die voor kan komen, wat deze kinderen en gezinnen nodig hebben en hoe u qua hulpverlening aan kan sluiten bij deze gezinnen.

HB-ráákt!

Hoogbegaafdheid is niet alleen een hoge intelligentie. Juist de zijnskenmerken maken het zeer belangrijk dat kennis over hoogbegaafdheid wordt gedeeld en gevoelens omtrent de hoogbegaafdheid worden verwerkt. We benadrukken de positieve kanten van hoogbegaafdheid maar maken de negatieve kanten ook bespreekbaar.

Teamcoach

Heb je een coachopleiding afgerond en lijkt het je interessant om ook met teams te werken? Wil je het beste uit teams halen? In deze opleiding bouw je jouw begeleidingscompetenties uit met de basis van teamcoaching. Je werkt daarbij aan je persoonlijke begeleidingsstijl. Als teamcoach leer je (zelfsturende) teams om meer leervermogen te ontwikkelen. Jij stimuleert leerprocessen zodat communicatie, zelfsturing en besluitvaardigheid verbeteren.

Netwerk Onderwijs en Digitalisering

In het netwerk Onderwijs en digitalisering wordt er kennis en ervaring uitgewisseld over digitale pedagogiek en didactiek. De leden vervullen binnen de eigen school veelal een brugfunctie tussen management en de onderwijspraktijk. Dit kan zijn vanuit een onderwijskundige functie, maar ook vanuit hr, de interne academie of de rol van i-coach.

Netwerk Onderwijslogistiek

Het netwerk Onderwijslogistiek organiseert netwerkbijeenkomsten waarin de ‘kleine kwaliteit’ centraal staat. In dit netwerk worden informatie en best practices uitgewisseld om elkaar te informeren en te inspireren. Daarnaast worden ontwikkelingen binnen landelijke programma’s besproken die invloed hebben op de onderwijslogistiek. Het netwerk heeft een besloten Teams-omgeving binnen MBO Digitaal waarin je ook je onderwijslogistieke vragen kwijt kunt.

Aandachtsfunctionarissen Seksualiteit

In veel organisaties binnen zorg, welzijn en onderwijs werkt men met aandachtsfunctionarissen seksualiteit. Iedere organisatie noemt deze functie weer anders, maar het gaat erom dat iemand binnen een team, afdeling en organisatie de taak heeft om specifiek met dit thema bezig te zijn en dat deze persoon door alle medewerkers geraadpleegd kan worden. 

Gender(diversiteit)

Namens Fabriek69 en Transparant Voorlichtingen bieden we je een stukje basiskennis rondom genderdiversiteit. Ook lichten we toe waarom het van belang is om dit thema onder de aandacht te brengen en hier aandacht aan te (blijven) besteden.