Weerbaarheid gaat over mentaal én fysiek weten hoe je jezelf moet beschermen en wanneer en hoe je grenzen aan moet geven. Genoeg weerbaarheid kan bijvoorbeeld voor leerlingen voorkomen dat ze gepest worden, of dat ze in ieder geval weten hoe ze er goed mee om kunnen gaan. Het gaat ook over het leren omgaan met werkdruk en daar een grens in trekken wanneer dat nodig is. Dat zijn al twee zaken waar de school een rol in speelt. Leerlingen krijgen dit niet altijd mee van huis, of hebben die weerbaarheid in sommige gevallen juist thuis nodig en moeten ergens anders dan thuis de goede voorbeelden leren.

Beginnende schoolleiders: vind je weg in je nieuwe rol met deze tips!  

Als aankomende of beginnende schoolleider staat je veel te wachten. Waar moet je bijvoorbeeld op letten tijdens de eerste periode en hoe kun je in je rol groeien samen met je collega’s? We denken graag met je mee en zorgen er met onze tips voor dat jij klaar bent voor deze nieuwe stap in je […]

Teveel jongeren maken seksueel grensoverschrijdend gedrag mee. Jongeren vinden consent belangrijk, maar in de praktijk gaat het niet altijd goed. Leer in deze training hoe je jongeren kunt ondersteunen in het beter afstemmen van elkaars wensen en grenzen.

Bikkeltrainer

Wil jij graag zelf Bikkeltrainingen geven vanuit jouw praktijk, instelling of school? Word dan ook…

Make a Move+

Jongens met een lichte verstandelijke beperking lopen meer risico op problemen op het gebied van…

Girls’ Talk

Sommige meiden lopen meer risico op het meemaken van (online) seksueel grensoverschrijdend gedrag en onbedoelde…

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]