Taal is een onmisbaar onderdeel van het onderwijs. Zonder taal is het moeilijk om deel te nemen aan de maatschappij. Taalonderwijs gaat over het leren van de Nederlandse taal, de basiskennis zoals woordenschat, de spelling- en grammaticaregels, spreekwoorden en gezegden leren, maar ook de spreek- en luistervaardigheid. Taalonderwijs hoeft niet alleen binnen vastomlijnde kaders voor te komen, maar ook binnen andere lessen kan er gewerkt worden aan taal. Bij biologie of geschiedenis nieuwe woorden/begrippen leren, bij rekenen verhaaltjessommen maken, dit zijn enkele voorbeelden van geïntegreerd taalonderwijs. Taalonderwijs kan heel divers worden vormgegeven, afhankelijk van de visie die een school heeft op taalonderwijs. 

Meer weten over hoe je kunt werken aan het taalonderwijs? Bekijk ons aanbod! 

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

In deze module staat het klassikaal werken aan studiekeuze en loopbaanontwikkeling centraal. Je ontdekt hoe je leerlingen in groepsverband effectief kunt begeleiden en differentiëren, zodat iedere leerling – ongeacht niveau, oriëntatie of tempo – met relevante opdrachten aan de slag gaat.

Offline en opgeladen: leraren beschermen tegen voortdurend bereikbaar zijn

In een tijd waarin technologie steeds meer ons leven binnendringt, worden de grenzen tussen werk en privé voor leraren steeds vager. Dit artikel verkent waarom het beschermen van de persoonlijke tijd van leraren cruciaal is en hoe scholen hen kunnen ondersteunen bij het recht om te ‘ontkoppelen’ buiten de schooluren.