Taal is een onmisbaar onderdeel van het onderwijs. Zonder taal is het moeilijk om deel te nemen aan de maatschappij. Taalonderwijs gaat over het leren van de Nederlandse taal, de basiskennis zoals woordenschat, de spelling- en grammaticaregels, spreekwoorden en gezegden leren, maar ook de spreek- en luistervaardigheid. Taalonderwijs hoeft niet alleen binnen vastomlijnde kaders voor te komen, maar ook binnen andere lessen kan er gewerkt worden aan taal. Bij biologie of geschiedenis nieuwe woorden/begrippen leren, bij rekenen verhaaltjessommen maken, dit zijn enkele voorbeelden van geïntegreerd taalonderwijs. Taalonderwijs kan heel divers worden vormgegeven, afhankelijk van de visie die een school heeft op taalonderwijs. 

Meer weten over hoe je kunt werken aan het taalonderwijs? Bekijk ons aanbod! 

Leesplezier in elke thuistaal

Meertalige kinderen in de klas? Ontdek hoe je ze met plezier aan het lezen krijgt in hun eigen én in de Nederlandse taal. Van het betrekken van ouders tot ‘BookTok’ kasten, dit artikel biedt praktische tips voor een inclusieve leesaanpak.

Steeds meer leerkrachten, ouders en de kinderen merken in groep 3 en 4 dat het leren schrijven zeer moeizaam gaat. Ondanks grote inzet lukt het niet om de letters de juiste vorm te geven en binnen de lijntjes van het schrift te blijven. Zowel kind als leerkracht raakt gefrustreerd en gedemotiveerd…. Waarom lukt het niet? En wat kunnen we hieraan doen in de voorbereiding zodat de kinderen in groep 3 meer leervoorwaarden ontwikkeld hebben als ze starten met groep 3.

ENT2R – 4

Ann Van De Wiele, Catherine Verguts, Eveline Mainil, Sarah De Paepe

Verborgen talenten

Piet Mooren, Karen Ghonem, Erna van Koeven, Jeanne Kurvers, Herman Verschuren (red.)

Leesplezier in elke thuistaal

Meertalige kinderen in de klas? Ontdek hoe je ze met plezier aan het lezen krijgt in hun eigen én in de Nederlandse taal. Van het betrekken van ouders tot ‘BookTok’ kasten, dit artikel biedt praktische tips voor een inclusieve leesaanpak.