De school doet er alles aan om pesten, discriminatie, geweld, intimidatie en andere vormen van ongepast gedrag aan te pakken. Als je voor de klas staat, ben jij als leraar verantwoordelijk voor het creëren van een positieve, sociaal veilige sfeer. Er zijn verschillende factoren die hierbij spelen:

  • Zorgen dat leerlingen positieve ervaringen opdoen met zowel het leren zelf als het meedoen binnen een groep;
  • zorgen dat iemand zich fysiek, mentaal en sociaal goed voelt;
  • zorgen dat je gezonde grenzen stelt als leraar, en dat leerlingen ook gezonde grenzen stellen aan het gedrag tegenover elkaar.

Meer weten over sociale veiligheid? Bekijk onze trainingen, cursussen, boeken en artikelen over sociale veiligheid.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Grip op je groep

Met onze begeleiding ‘Grip op je groep’ staat een groepsdynamische coach naast de leerkracht of…

Van TikTok tot AI: Zo maak jij jouw klas digitaal slim!

De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel, daarom zijn er door SLO voor het eerst (concept)kerndoelen voor digitale geletterdheid vastgesteld. Als leerkracht kun jij je leerlingen helpen om hierin mee te groeien. In dit artikel leggen we de veranderingen uit en delen we vier praktische tips om jouw klas digitaal slim te maken!