Onderzoekend leren is een methode waarbij leerlingen worden gestimuleerd om zelf actief bezig te gaan om vragen te stellen en onderzoek te doen om deze vragen te beantwoorden. Leerlingen doorlopen hierbij een onderzoekscyclus. Stappen in zo’n cyclus zijn: verwonderen, verkennen, onderzoek opzetten, onderzoek uitvoeren, concluderen & presenteren. Na het doorlopen van de cyclus kan de leerling met kennis die hij of zij heeft opgedaan gaan verbreden en verdiepen in een nieuwe cyclus. 

Bij onderzoekend leren heb je als leerkracht meer een begeleidende rol in plaats van een lesgevende rol. Toch blijft ook lesgeven belangrijk, zodat leerlingen wel de nodige basiskennis hebben, waarna ze zelf verder kunnen onderzoeken waar hun interesses liggen.  

Meer leren over onderzoekend leren en hoe je het kunt toepassen in je lessen? Bekijk dan ons aanbod! 

Leiderschapspraktijken voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar ook voor het vormgeven van een visie en het sturen op langetermijndoelen. In dit artikel duiken we dieper in op de leiderschapspraktijken die voor jou belangrijk zijn.

Vanuit het Lectoraat Professionaliseren met hart en ziel wordt een prachtig professionaliseringstraject van vier bijeenkomsten aangeboden voor leraren en lerarenopleiders, Iedere bijeenkomst -verspreid over het jaar- wordt een specifiek thema benaderd.

Duurzame inzetbaarheidsuren (po): jouw tijd, jouw ontwikkeling!

In het onderwijs draait alles om groei en ontwikkeling – niet alleen van de leerlingen maar ook van jou! Ben je al bekend met de duurzame inzetbaarheidsuren? Dit zijn uren die je krijgt om te besteden aan activiteiten die jouw werkgeluk en professionele groei ondersteunen. Laten we eens kijken hoe je deze uren het best kunt inzetten.