Het vak Nederlands heeft als doel leerlingen lees- en schrijfvaardig te maken in de Nederlandse taal. Tijdens de Nederlandse les komen er drie hoofddomeinen langs: taalvaardigheid, fictie & literatuur, en kennis over taal. Leerlingen zijn tijdens Nederlands onder andere bezig met het leren en toepassen van de grammatica en spelling regels, lezen literatuur en verbreden hun woordenschat. Nederlands is een verplicht vak in het voortgezet onderwijs.

In de huidige maatschappij zijn er waarschijnlijk veel leerlingen in jouw klas waarvan Nederlands niet de moedertaal is. Dit maakt dat er tijdens de Nederlandse les soms extra aandacht moet zijn voor deze leerlingen, waar de basis van de Nederlandse taal ontbreekt of nog niet voldoende is.

Meer leren over hoe je het best de les Nederlands kan inrichten? Bekijk dan ons aanbod!

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

In deze training ontdek je hoe je met Coöperatieve leerstrategieën ervoor kunt zorgen dat leerlingen de taalverschijnselen actief kunnen oefenen, waardoor ze van en met elkaar leren.

Taalkunde

Kort HBO-programma Taalkunde, gaat o.a. in op grammatica, zinsontleding, spelling, klankleer, vormleer en betekenisleer van…

Nieuwsgierig blijven is de sleutel tot een leven lang leren

Nieuwsgierig zijn maakt het leren leuker, makkelijker en interessanter. In het onderwijs wordt nieuwsgierig zijn steeds vaker beschouwd als één van de belangrijkste vaardigheden. Ook in jouw klas leren leerlingen beter wanneer ze oprecht benieuwd zijn naar wat jij ze kunt vertellen. Nieuwsgierige leerlingen zijn gemotiveerd, stellen veel vragen, zijn leergierig en betrokken in de klas. […]