Ieder kind heft recht op onderwijs. Leerlingen met een lichamelijke of zintuigelijke beperking hebben daarom ook recht op onderwijs dat bij hen past. Er zijn veel verschillende soorten lichamelijke of zintuigelijke beperkingen, denk bijvoorbeeld aan leerlingen die slechtziend, slechthorend of (gedeeltelijk) verlamd zijn. Het is belangrijk om daarom per leerling te kijken wat hij of zij nodig heeft in het onderwijs om zich optimaal te ontwikkelen.

Om deze leerlingen hierbij te helpen moeten er soms aanpassingen worden gedaan op school. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat lokalen makkelijk toegankelijk zijn voor een leerling in een rolstoel of dat lesmateriaal wordt aangeboden in braille voor slechtziende leerlingen. Zo kunnen deze leerlingen makkelijker meedoen met de rest van de klas.

Meer weten over de ondersteuning van leerlingen met een lichamelijke of zintuigelijke beperking? Bekijk dan ons aanbod!

Didactiek: 3 Innovaties voor het verbeteren van je lesmethoden 

Als onderwijsprofessional is het belangrijk om je didactische vaardigheden constant te verfijnen en te verbeteren. In dit artikel delen we enkele recente innovaties in de didactiek en geven we je concrete, direct toepasbare tips die je in je lessen kunt inzetten. 

Leiderschapspraktijken voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar ook voor het vormgeven van een visie en het sturen op langetermijndoelen. In dit artikel duiken we dieper in op de leiderschapspraktijken die voor jou belangrijk zijn.