Leerdoelen en leerlijnen zijn bedoeld om richting te geven aan wat scholen leerlingen moeten leren om hen goed voor te bereiden op de maatschappij en de toekomstige arbeidsmarkt.  Leerdoelen en leerlijnen geven inzicht in structuur en inhoud van (een deel van) de lesstof.  

Een leerlijn is een uitwerking van de algemene kerndoelen (opgesteld door de overheid) naar concrete leerdoelen in wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Deze zijn onderverdeeld in doelen per leerjaar, die op hun beurt zijn onderverdeeld in tussenstappen, vakken, vaardigheden, onderwerpen, et cetera. De leerlijnen worden door scholen zelf omgezet in leerstof waardoor de invulling per school sterk kan verschillen.  

Meer weten over leerlijnen en leerdoelen? Bekijk onze opleidingen, boeken en relevante artikelen.  

Digitaal burgerschap integreren op school én in de klas 

Telefoonverbod op school, lesvoorbereiding met ChatGPT en digitale systemen: hoe gaan we als onderwijsprofessionals om met de groeiende rol van de digitale wereld? Digitaal burgerschap biedt een manier om actief met dit vraagstuk aan de slag te gaan. Scholen spelen immers een sleutelrol in het aanleren van vaardigheden om veilig, kritisch en verantwoord met de […]

Misschien schiet het al door je hoofd: “Oh nee, weer een punt erbij wat we in korte tijd moeten bespreken!” Maar als je het drie- of komgesprek goed inricht, zul je zien dat LOB als een rode draad door dit gesprek loopt. Je ervaart ook gelijk of de leerling/student en de ouders op één lijn zitten of dat er mogelijk bij één van de partijen weerstand is.

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]