Leerdoelen en leerlijnen zijn bedoeld om richting te geven aan wat scholen leerlingen moeten leren om hen goed voor te bereiden op de maatschappij en de toekomstige arbeidsmarkt.  Leerdoelen en leerlijnen geven inzicht in structuur en inhoud van (een deel van) de lesstof.  

Een leerlijn is een uitwerking van de algemene kerndoelen (opgesteld door de overheid) naar concrete leerdoelen in wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Deze zijn onderverdeeld in doelen per leerjaar, die op hun beurt zijn onderverdeeld in tussenstappen, vakken, vaardigheden, onderwerpen, et cetera. De leerlijnen worden door scholen zelf omgezet in leerstof waardoor de invulling per school sterk kan verschillen.  

Meer weten over leerlijnen en leerdoelen? Bekijk onze opleidingen, boeken en relevante artikelen.  

Hoe sta je met een goed gevoel voor de klas?

Shauna Plompen van Blijven Leren geeft concrete tips over hoe je vol zelfvertrouwen effectieve lessen geeft én voor jezelf zorgt in het onderwijs. ‘Ik gun alle docenten dat ze de tijd pakken om de ruimte te nemen. Ruimte om jezelf te scholen en te ontwikkelen.’

Kinderen vanaf groep 1 spelenderwijs voorbereiden en met succes leren schrijven in de praktijk. Deze workshop is voor leerkrachten in groep 1,2,3 en 4 in zowel regulier als speciaal basisonderwijs. Ook geschikt voor Intern begeleiders, Zij-instromers, ondersteuners en PABO studenten.
Tevens kennismaking met De Schrijfladder, een online lesmethode voor groep 1-4 en Handiger handschrift, een vernieuwende handschriftmethode
voor groep 3-8.

Toekomstgericht onderwijs, wat betekent dat voor mij?

Scholen krijgen naar verwachting in 2022 voor het eerst te maken met nieuwe eindtermen en kerndoelen. Dit omdat het curriculum, dat stamt uit 2006, wordt geactualiseerd. De afgelopen jaren hebben leraren, schoolleiders, vakverenigingen, wetenschappers en andere experts voorstellen opgeleverd voor de herziening van het curriculum.