De kwaliteit van de school gaat niet alleen over het effectief aanleren van kennis en vaardigheden, maar ook over het vormen van leerlingen tot zelfstandige, zelfverantwoordelijke personen die worden voorbereid op het functioneren in de maatschappij. Het effectief aanleren van kennis kan je als school vaak meten, bijvoorbeeld aan de hand van toetsresultaten, maar de ontwikkeling van leerlingen op persoonlijk vlak is niet in cijfers uit te drukken. Als school heb je de taak om te zorgen dat de onderwijskwaliteit wordt bewaakt en verbeterd. Ook controleert de Inspectie van het Onderwijs de kwaliteit van de school.

Meer weten over de kwaliteit van de school en hoe je onderwijskwaliteit kan verbeteren? Bekijk dan ons aanbod!

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Offline en opgeladen: leraren beschermen tegen voortdurend bereikbaar zijn

In een tijd waarin technologie steeds meer ons leven binnendringt, worden de grenzen tussen werk en privé voor leraren steeds vager. Dit artikel verkent waarom het beschermen van de persoonlijke tijd van leraren cruciaal is en hoe scholen hen kunnen ondersteunen bij het recht om te ‘ontkoppelen’ buiten de schooluren.