In de leeftijd van 4 tot 6 jaar zit een kind in de kleutertijd. Vanaf deze leeftijdsfase gaan leerlingen naar de basisschool. Kleuters zijn minder egocentrisch dan peuters en beginnen meer het besef te krijgen dat ze deel uitmaken van verschillende werelden. Ook gaan ze realistischer en abstracter denken.

Als leerkracht wil je passend onderwijs geven aan deze leeftijdsgroep. Dit kan je doen door bijvoorbeeld instructie in de context van een spel te plaatsen, gebruik te maken van begeleide inoefening en iedere leerling succes-ervaringen te laten ervaren. Hiermee stimuleer je hun ontwikkeling en leer je ze belangrijke lessen die ze in de rest van hun onderwijs mee kunnen nemen.

Meer leren over kleuters en hoe jij kan helpen in hun ontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod!

In deze vijfdaagse training stoeien we met onze eigen cognitieve en executieve functies en de cognitieve en executieve functies die de leerlingen nodig hebben om te functioneren in onze complexe maatschappij. We zetten heel breed in! We oefenen met de functies, analyseren materiaal, discussiëren over de toepasbaarheid en zoeken naar de betekenis voor het onderwijs, het werk en het dagelijks leven.
Ook de relatie tussen cognitieve en executieve functies komt aan bod, net als aan de cruciale betekenis van de metacognitie voor de (cognitieve) ontwikkeling van leerlingen. Een belangrijk element van metacognitie is metacognitieve reflectie (transfer). Metacognitieve reflectie biedt leerlingen het gereedschap om het geleerde op alle levensterreinen in te zetten.

Een sterk begin van het schooljaar: 5 tips en werkvormen

Het begin van een nieuw schooljaar is een belangrijke periode waarin jij als leraar de basis legt voor een succesvol leerjaar. Een goed begin helpt je om een positieve sfeer te creëren, duidelijke verwachtingen neer te zetten en een sterke groepsdynamiek op te bouwen. Hieronder vind je concrete tips die je meteen kunt toepassen in […]