Trauma betekent dat iemand iets heeft meegemaakt wat zo pijnlijk, extreem of schokkend was dat het niet lukt om er mee om te gaan. Dit leidt soms tot gevoelens van angst, woede of eenzaamheid.  

Leerlingen bij jou op school kunnen ook trauma’s hebben, doordat ze bijvoorbeeld gepest worden, een erg ongeluk hebben gehad, vluchteling zijn of een ouder hebben verloren. Deze trauma’s kunnen zich uiten doordat de leerling zich terugtrekt of heel somber is, maar ook in andere gedragsproblemen zoals woede-uitbarstingen, concentratieproblemen of druk gedrag. Om goed met deze leerlingen om te gaan is het belangrijk om traumasensitief te handelen in je klas, niet alleen voor leerlingen waarvan je weet dat ze een trauma hebben, maar vooral ook voor leerlingen waarvan je het niet weet. 

Wil je meer leren over traumasensitief handelen? Bekijk ons aanbod! 

Leiderschapspraktijken voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar ook voor het vormgeven van een visie en het sturen op langetermijndoelen. In dit artikel duiken we dieper in op de leiderschapspraktijken die voor jou belangrijk zijn.

Deze training is bedoeld voor GroepsGelukLeerkrachten en GroepsGelukCoaches die meer kennis willen over de invloed van trauma op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen en concrete handvatten willen om via de tools en materialen van GroepsGeluk getraumatiseerde kinderen optimaal te kunnen ondersteunen.

Er mag gelachen worden in de personeelskamer

Grappen maken in de personeelskamer of delen wat je hebt meegemaakt tijdens de les: collega’s zijn belangrijk voor het werkgeluk. Kelly, Jolien, Floor, Jesse en Razia vertellen wat collega’s voor hen betekenen.