Onderwijsprofessionals hebben een baan met meerdere taken. Denk daarbij aan de samenwerking met collega’s, begeleiden van de leerlingen en het voeren van oudergesprekken. Dit kan veel tijd kosten en zelfs stress opleveren. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een sociaal beroep eerder over hun grens heen gaan. Het kan lastiger zijn in deze sector om minder hooi op je vork te nemen. Dit kan een burn-out als gevolg hebben. Grenzen stellen is dus belangrijk! Een leraar die goed in zijn of haar energie zit zal een betere sfeer in de klas hebben. Wat op zijn beurt weer positief effect op de leerling heeft.  

Wil je meer weten over grenzen stellen? Bekijk dan ons aanbod!

Didactiek: 3 Innovaties voor het verbeteren van je lesmethoden 

Als onderwijsprofessional is het belangrijk om je didactische vaardigheden constant te verfijnen en te verbeteren. In dit artikel delen we enkele recente innovaties in de didactiek en geven we je concrete, direct toepasbare tips die je in je lessen kunt inzetten. 

In deze cursus leer je wat de termen professionalisering, levenlang leren, professionele vrijheid en duurzame inzetbaarheid inhouden en welke vier kernwaarden het kader vormen voor persoonlijke ontwikkeling.

Meer taken en rollen voor onderwijsondersteunend personeel

Binnen een school dienen verschillende rollen en taken vervuld te worden om het leerproces van leerlingen in goede banen te leiden. Deze worden verdeeld onder de leraren en docenten en als het aan de Onderwijsraad ligt, zo snel mogelijk ook in toenemende mate onder ‘ondersteunende professionals’ om de werkdruk te verlagen.