Het doel van expliciete directe instructie (EDI) is om leerstof succesvol aan te leren aan alle leerlingen. EDI bestaat uit een aantal vaste lesonderdelen: een lesdoel, activeren van voorkennis, onderwijzen van het concept en de vaardigheid, belang van de les, begeleide inoefening, lesafsluiting en zelfstandige verwerking. Tijdens de verschillende lesonderdelen controleer je als leerkracht steeds of alle leerlingen de lesstof begrijpen. Als blijkt dat het lesdoel door sommige leerlingen niet is bereikt, kan je aan deze leerlingen verlengde instructie geven.  

Meer leren over EDI en hoe je EDI kan toepassen in je lessen? Bekijk dan ons aanbod! 

4 mindfulness technieken voor meer rust en ontspanning in de klas

Is het soms moeilijk voor je om orde te houden, door drukte in de klas? Of merk je dat jij of je leerlingen overprikkeld raken? Mindfulness, ook wel aandachttraining of antistresstraining genoemd kan de rust terugbrengen in je les. Deze vanuit het Boeddhistisch afkomstige technieken kan je praktisch inzetten om de aandacht van de klas […]

Met de e-learning module Activerend leren krijg je handvatten over hoe je leerlingen actiever kunt betrekken bij het eigen leerproces. Hierbij komen denkkracht vergroten, onderzoekend leren, coöperatief leren en zelfregulerend leren aan bod.

Meer taken en rollen voor onderwijsondersteunend personeel

Binnen een school dienen verschillende rollen en taken vervuld te worden om het leerproces van leerlingen in goede banen te leiden. Deze worden verdeeld onder de leraren en docenten en als het aan de Onderwijsraad ligt, zo snel mogelijk ook in toenemende mate onder ‘ondersteunende professionals’ om de werkdruk te verlagen.