In het programma van toetsing en afsluiting (PTA) staat de inhoud, planning en beoordeling van het schoolexamen. Leerlingen moeten voor het begin van het centraal examen het schoolexamen hebben afgerond. Het centraal examen is voor iedereen gelijk, maar als school heb je veel vrijheid voor de invulling van het schoolexamen.  

Deze schoolexamens kun je dus als school zelf maken. Het maken van een goede toets kan nog best ingewikkeld zijn. Handig is het om te beginnen met het bepalen van de uitkomst, zodat je kan toewerken naar de toetsdoelen. Ook kan het maken van een toetsmatrijs waardevol zijn. Hierin kan je de doelen die in de toets gemeten worden overzichtelijk weergeven.  

Meer leren over het maken van goede examens? Bekijk dan ons aanbod! 

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

in deze cursus leren we je hoe je in 5 stappen een examentraining voor het CE Nederlands neerzet waarvan je leerlingen zeggen: ‘Ik heb veel geleerd en het was nog leuk ook’.

Letterlijk en figuurlijk je weg vinden op Were Di

Of je nu net afgestudeerd bent aan een lerarenopleiding of al jaren in het vak zit: als nieuwe medewerker start je bij Were Di meteen met een begeleidings- en coachingtraject. Zo word je snel wegwijs in de school, heb je altijd de juiste support als je een uitdagende dag hebt en leer je door ervaren trainers nog beter in je vak te worden. Hoe dit traject eruitziet, vertelt teamleider Sietse Hoogeboom. ‘Bij Were Di willen wij onze mensen ondersteunen zichzelf en hun rol in de maatschappij te vinden, niet alleen op de school’