Soms staan in het onderwijs obstakels het leerproces in de weg. Het is verleidelijk om dan direct te handelen om dit obstakel weg te werken, maar dit is niet altijd goed. Door data-geïnformeerd te werken, kunnen scholen nagaan wat nu echt de oorzaken van obstakels zijn en hierop aansluitend hun onderwijs aanpassen. De kans op succes is dan veel groter en er worden geen middelen verspild aan maatregelen die niet helpen.  

 Data-geïnformeerd werken bestaat uit verschillende stappen:  

  1. het formuleren van een helder en concreet doel;  
  2. data verzamelen;  
  3. data analyse, interpretatie en conclusies trekken;  
  4. actieplannen voor verbetering ontwikkelen en evalueren. 

 Meer weten over data-geïnformeerd werken? Bekijk ons aanbod! 

Leiderschapspraktijken voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar ook voor het vormgeven van een visie en het sturen op langetermijndoelen. In dit artikel duiken we dieper in op de leiderschapspraktijken die voor jou belangrijk zijn.

Opbrengstgericht werken in 4D

Expertteam OGW4D van de CED-Groep: Hanke Geurts, Monique Jeurissen, Ria van der Sar, Ariane van Dijk, Leonie van de Lavoir, Jasmijn Bruining

‘Ook schoolleiders moeten zich professionaliseren’

Je bent nooit uitgeleerd, ook niet als je aan de top van een organisatie staat. Professionalisering is voor schoolleiders en (midden)managers juist enorm belangrijk, zo vertelt hoogleraar Strategisch Human Resource Eva Knies.