Een curriculum is het leerplan van de school, waarin de inhoud en de doelen staan van wat de leerlingen of studenten moeten leren. In het curriculum bepaalt de school onder andere wat de vakken zijn die gegeven worden en de onderwerpen die behandeld moeten worden. Vanuit het ministerie van Onderwijs worden de kerndoelen en de eindtermen vastgesteld. Scholen richten dan het curriculum in naar hun eigen visie, maar wel op basis van de wettelijke eisen vanuit de overheid. 

Onderwijsprofessionals, onderwijsorganisaties én de overheid zijn het met elkaar eens: het huidige curriculum sluit niet meer aan bij de ontwikkelingen van onze maatschappij. Daarom is er hard gewerkt om het curriculum te verbeteren. Het nieuwe curriculum moet leerlingen beter voorbereiden op de toekomst.  

Meer weten over het curriculum? Bekijk onze opleidingen, boeken en artikelen. 

Toekomstgericht onderwijs, wat betekent dat voor mij?

Scholen krijgen naar verwachting in 2022 voor het eerst te maken met nieuwe eindtermen en kerndoelen. Dit omdat het curriculum, dat stamt uit 2006, wordt geactualiseerd. De afgelopen jaren hebben leraren, schoolleiders, vakverenigingen, wetenschappers en andere experts voorstellen opgeleverd voor de herziening van het curriculum.

Wil jij (samen met leerlingen) je eigen onderzoeksinstrumenten bouwen? Kom dan inspiratie opdoen bij de Technical Development Studio van Wageningen University & Research.

Samen lessen maken

‘Samen lessen maken’ is een verdiepende activiteit voor leerkrachten die eerder scholing gevolgd hebben op…

Advanced training

Welcome to Advanced training. By reading, watching videos, and doing activities, you’ll learn cutting-edge strategies…

Toekomstgericht onderwijs, wat betekent dat voor mij?

Scholen krijgen naar verwachting in 2022 voor het eerst te maken met nieuwe eindtermen en kerndoelen. Dit omdat het curriculum, dat stamt uit 2006, wordt geactualiseerd. De afgelopen jaren hebben leraren, schoolleiders, vakverenigingen, wetenschappers en andere experts voorstellen opgeleverd voor de herziening van het curriculum.