Een professionele leergemeenschap (PLG) is een gemeenschap van professionals die voortdurend de eigen praktijk onderzoekt om zo het onderwijs voor leerlingen te verbeteren. Daarbij staat het uitwisselen van kennis en ervaringen centraal staat. Op scholen die werken met professionele leergemeenschappen is het leren van de leerlingen de eerste prioriteit.
In de e-learning module Doelen centraal leer je flexibel omgaan met methodes waarbij doelen centraal staan in plaats van de lessen.
In deze training ga je aan de slag om het cultuuronderwijs op jouw school naar een hoger plan te tillen.
Maak kennis met de conceptkerndoelen en -examenprogramma’s en verdiep je in thema’s zoals basisvaardigheden, de ontwikkeling van nieuwe leerlijnen en curriculumontwikkeling op school.
Wil jij in je lessen meer inspelen op actualiteit? Of geef jij graag een eigen draai aan de gekozen methode? Open leermateriaal geeft de mogelijkheid om aanvullend op je methode (of zelfs in plaats van je methode) een geheel eigen les te maken. De training ‘Aan de slag met open leermateriaal’ is dan de perfecte training voor jou. In deze professionele training van een dag, besteden we aandacht aan kennis en vaardigheden die je nodig hebt om zelf je lessen te verrijken met open leermateriaal.
Als Vernieuwenderwijs helpen we bij didactiek, curriculumontwerp en toetsing. Dit doen op basis van wetenschappelijk onderzoek en onze eigen leservaring. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: krachtig onderwijs ontstaat door het gezamenlijk vorm te geven. Belangrijke speerpunten voor ons zijn leren als continu proces, eigenaarschap en maatwerk. We zijn daarom doorlopend bezig met onderwijsinnovatie en weten wat wel én wat niet werkt.
Wil jij leren hoe je de SterMonitor voor jouw vak kunt inzetten? Vraag dan een training aan! Je leert in een paar uur hoe je zelf leermateriaal kunt bewerken, het klaar kan zetten voor jouw leerlingen en hun voortgang kan volgen, zodat je leerlingen onderwijs op maat krijgen met ons flexibele leermateriaal.
Een keuze- en implementatietraject voor taal, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen.
Expertis biedt vanuit verschillende invalshoeken dienstverlening ter verbetering van de leskwaliteit in het voortgezet onderwijs. Formatief handelen is bij uitstek de manier om deze afstemming te realiseren.
Na deze workshop kunnen de deelnemers een goede start maken in het onderwijs en daar duurzaam werkzaam blijven.
Wij trainen je bij het herkennen en kunnen begeleiden van verschillende creatieve processen. Voor onze trainingen maken we altijd een programma op maat. Wat is de vraag, wat wil je bereiken en welke kennis mist er.
Met iets nieuws beginnen kan spannend zijn. Daarnaast kan je met PIONIER! veel kanten op, het is fijn als iemand je de weg wijst die goed past bij de visie en het onderwijs van de school. Daarom hebben we reisleiders.
Wij helpen leerkrachten bij het neerzetten van een creatieve leeromgeving voor de leerlingen. Meerdere kunstzinnige technieken komen aan bod in leerlijnen voor groep 1 tot en met 8.
Taal- en rekenonderwijs dat betekenis heeft voor kinderen, zorgt ervoor dat de kinderen in het echte leven toepassen wat ze leren. Dat verhoogt hun leerplezier en daarmee hun resultaten. Maar hoe doe je dat? Betekenisvol taal-en rekenonderwijs geven?
De adviseurs van team Taal begeleiden zowel schoolteams als individuele leerkrachten. Dit kan op het gebied van een schoolbreed taalbeleid, of vakinhoudelijke leerkrachtvaardigheden.
Er bestaan veel verschillende lesmethodes. Voel jij wrijving tussen de leerstof die je aanbiedt en hoe je het graag zou zien? Jij bent de docent, neem de regie en pak meer eigenaarschap over de leerstof die je aanbiedt. Dit is een traject op maat die je samen met een team of sectie doorloopt. In vijf fasen gaan we aan de slag met het proces van curriculum ontwerpen.
All-in biedt ook workshops op maat aan rondom de thema's inclusie en sociale veiligheid. Samen kijken we naar de behoefte bij jullie op school en ontwikkelen we een workshops die volledig aansluit bij jullie behoefte.
Motiverend onderwijs is een samenhangend geheel tussen lesgeven, leidinggeven en onderwijsontwerp. Voor leerlingen is de relevantie van en samenhang tussen verschillende lessen, lesstof en/of vakken niet altijd zichtbaar. Simpelweg omdat deze relevantie en samenhang soms ook daadwerkelijk ontbreekt. Er is bijvoorbeeld onvoldoende rekening mee gehouden bij het ontwerp. Om de kwaliteit van de motivatie van je leerlingen hoog (autonome motivatie) te houden, is het van belang dat zij het onderwijs als samenhangend, kennisrijk en betekenisvol ervaren. Structuur en autonomie-ondersteuning vormen samen twee pijlers van een motiverend onderwijsontwerp. We helpen we je graag om je les, lessenserie, module(s) of curriculum te (her)ontwerpen.
In deze leergang leren mbo-professionals dit instrument te gebruiken bij de begeleiding van het ontwerpen van flexibele leerroutes met hun eigen team.
Van starten met W&T tot het integreren van W&T in het curriculum van jouw school: WisMon biedt basisscholen praktijkgerichte ondersteuning. Zo kan jouw school de komende jaren aan de slag!