Executieve functies zijn de uitvoerende functies van je hersenen, en hebben dus een neuropsychologische basis. Executieve functies zijn bijvoorbeeld plannen, emotieregulatie en het gebruik van het werkgeheugen. Executieve functies gebruik je niet apart, maar in samenhang met elkaar. Daarom is het belangrijk dat alle executieve vaardigheden goed worden ontwikkeld. 

Leerlingen kunnen erg verschillen in hoe ver ontwikkeld ze zijn in hun executieve functies. Vaak is dit een normale variatie, maar er kan ook sprake zijn van een probleem. Als leerkracht kun je leerlingen helpen door veel te herhalen en tijd te vrij te maken voor de executieve functies. Neem aan het eind van de les bijvoorbeeld even een momentje om te reflecteren.  

Meer leren over neuropsychologie en executieve functies? Bekijk dan ons aanbod! 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

AObuddy-traject

Om de voortdurende levering van goed onderwijs voor leerlingen te waarborgen, is het essentieel dat…

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]