Vanaf de geboorte tot ongeveer 1 jaar noem je een kind een baby, tussen de leeftijd van 1 tot 2 jaar spreek je over een dreumes en vanaf 2 jaar tot 4 jaar zit een kind in de peutertijd. Tijdens deze leeftijdsfasen is het belangrijk om een basis te leggen voor emotionele stabiliteit en het ontwikkelen van de eigen persoonlijkheid.

Als pedagogisch medewerker in de kinderopvang of de peuterspeelzaal heb je een belangrijke rol in het stimuleren van de ontwikkeling van baby’s en peuters. Dit doe je door deze jonge kinderen vooral spelenderwijs dingen te laten leren. Kinderen met blokken laten spelen stimuleert bijvoorbeeld de motorische ontwikkeling en met samenspel stimuleer je de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Meer leren over baby’s en peuters en hoe jij kan helpen in hun ontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod!

Wil jij jouw kennis en vaardigheden in het werken met baby’s op peil houden? Kom dan naar de verdiepingsdag voor babyspecialisten. Laat je inspireren tijdens een lezing van Denise Bontje en verschillende workshops van Edux adviseurs.

Uk en puk

Uk en Puk is een uniek programma voor kindercentra. Met activiteiten voor kinderen van nul…

“Werkplezier, dat is de sleutel”

Wij spraken met Mieke Koeslag-Kreunen, lector Werken in Onderwijs aan de Hogeschool Utrechtover, over haar onderzoek en de overkoepelende drijfveer van het lectoraat: ‘werkplezier’.

“Het is eigenlijk gewoon begonnen bij een soort van ingeving. Ik dacht: het zit in werkplezier, dat is de sleutel.”