Er zijn grote verschillen tussen leerlingen met autisme. Daarom zijn er ook veel verschillende benamingen, bijvoorbeeld Asperger of PDD-NOS. Tegenwoordig wordt vaak de term autismespectrumstoornis (ASS) of kortweg gewoon autisme gebruikt. Kenmerken van leerlingen met autisme zijn dat ze beperkingen hebben in de sociale interactie en communicatie, en ze laten herhalende patronen van gedrag en beperkte interesses zien. Hierdoor hebben ze ook veel positieve kenmerken, zoals oog hebben voor detail, analytisch kunnen denken en creatief zijn. 

Leerlingen met ASS verschillen vaak zeer van elkaar, dus begeleiding verschilt ook per leerling. Wees in ieder geval concreet en werk met een vast schema, zodat de leerling weet waar hij of zij aan toe is.  

Meer leren over omgaan met autisme in de klas? Bekijk de opleidingen over dit onderwerp. 

Hoe begeleid je een goede manier leerlingen met een (vermoeden van) TOS én ASS ? En hoe stem je je handelen af op de onderwijsbehoefte van de leerling?

Autisme

Deskundigheidsbevordering m.b.t. theoretische kennis van autisme, vroegtijdig signaleren en het in kunnen zetten van praktische…