Mijn kind, slim kind

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]

Close Reading in het vo

Close Reading geeft leerkrachten van alle vakken in het voortgezet onderwijs de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.

Wie niet leest is gek

Wat doe je in hemelsnaam voor de klas als je niet van lezen houdt? Dat is iets wat Naomi zich regelmatig afvraagt. In dit inspirerende en bruisende boek vertelt ze over haar eigen ervaringen en deelt ze haar liefde voor boeken en lezen. Ook geeft Naomi antwoord op prangende vragen, zoals: Hoe maak je van leeshaters nou echte booklovers? Hoe zet je kinderboeken in de les in (en laat je de methode lekker links liggen)? Wat zijn dé tips om met de hele klas samen hetzelfde boek te lezen?

Lezen in groep 5 – Leerkrachtdeel

Goed kunnen lezen is een voorwaarde voor succesvolle deelname aan het onderwijs en aan de maatschappij. Hieraan ligt het technisch leren lezen ten grondslag. De boeken Lezen in groep 4 en Lezen in groep 5 zorgen voor een stevige basis van deze vaardigheid. De boeken sluiten aan bij de principes van de methodiek Zo leer je kinderen lezen en spellen.

Lezen en spellen in groep 3

Lezen en spellen in groep 3 vormt een waardevolle aanvulling op het handboek Zo leer je kinderen lezen en spellen* (ZLKLS). Deze nieuwe uitgave bestaat uit uitgewerkte lesschema’s lezen, spellen en schrijven volgens de uitgangspunten van ZLKLS. In de cursussen van ZLKLS is het borgen van de methodiek een belangrijk onderdeel en wordt vaak gevraagd naar uitgewerkte lesschema’s. De kant-en-klare lesschema’s in dit boek voorzien in deze vraag.

Zo leer je kinderen lezen en spellen

Zo leer je kinderen lezen en spellen bevat de basiskennis van het technisch lezen en spellen in groep 2 tot en met 8 van de basisschool. De manier van werken kan de hele school verder doorgetrokken worden. Zo ontstaat een heldere rode draad. De methodiek kan bovendien in elke school toegepast worden ongeacht methode of type onderwijs.

Begrijpend lezen in een doorlopende lijn

Het complete handboek waarin wetenschap en praktijk rondom het werken aan tekstbegrip met elkaar worden verbonden!

Succesvol lezen in het onderwijs

Op welke wijze beïnvloeden docenten de leesmotivatie en de leerprestaties van hun leerlingen? Zijn zwakke lezers gebaat bij de inzet van digitaal leesmateriaal? Is er een doorgaande leeslijn te ontdekken in de zaakvakteksten op school? En met welke leesstrategieën kan het tekstbegrip van leerlingen worden gestimuleerd? Deze vragen komen aan bod in dit boek, gebaseerd op recent onderzoek naar de leesmotivatie en leesvaardigheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Met handreikingen voor de praktijk.

Lezen in het VMBO

Vmbo-leerlingen nemen in het voortgezet onderwijs een geheel eigen plek in. Hun leergedrag kenmerkt zich door een praktijkgerichte houding en de onderwijsvorm is daar dan ook naar. Waar het lezen betreft komen er vaak negatieve berichten in het nieuws. In dat opzicht is het belangrijk te weten hoe de situatie werkelijk is.

Bakersprookjes

akersprookjes bevat bekende en onbekende verhalen waarin herhaling centraal staat. In het tweede deel van het boek schrijft Loïs Eijgenraam voor ouders, opvoeders, vakkrachten en vertellers over de waarde van de herhaalverhaaltjes.

De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen

n De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen geven leesexperts uit Nederland en Vlaanderen inzicht in de theorie en het onderzoek van begrijpend lezen.

De beste lezers zitten in mijn klas! 

In deze publicatie brengt de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) 12 kenmerken van effectief leesonderwijs in beeld. Het richt zich tot het kleuteronderwijs, lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs.

Van leerlingen lezers maken

Dit boek helpt leraren en schoolteams op weg richting effectief lees- en taalonderwijs. Je kunt aan de slag rond vijf centrale bouwstenen voor sterk leesonderwijs die je best in samenhang aanpakt.

Spelen met prentenboeken

In Spelen met prentenboeken staan suggesties voor allerlei activiteiten: rekenen, taal, dans en beweging, muziek, beeldende vorming en spelletjes om een feestje te vieren bij tweeëntwintig prentenboeken.

Leesproblemen en dyslexie

De verkregen inzichten zet de auteur in de laatste zes hoofdstukken om in bruikbare methodieken en maatregelen voor de aanpak op groeps-, school- en individueel niveau. Daarmee biedt dit boek een helder overzicht van de behandelingsmethoden van leesproblemen.

Leespraat

Deze uitgave is een must voor iedereen die met kinderen werkt of dat in de toekomst gaat doen.

Leesstimulering in de onderwijspraktijk

Het praktijkboek Leesstimulering in de onderwijspraktijk van onderwijsbegeleider Frans Winkels gaat in op al deze aspecten. Met praktische instructielessen, handige hulpjes en duidelijke presenteeropdrachten leren kinderen inspirerend te vertellen en schrijven over boeken. En dat stimuleert de leesmotivatie!

Lezen in groep 4 – Leerkrachtdeel

Lezen in groep 4 van Jose Schraven zorgt voor een stevige basis van de vaardigheid technisch lezen. Het sluit aan bij de principes van de methodiek  Zo leer je kinderen lezen en spellen.

Zo leer je een kind lezen en spellen

Nieuw in deze editie is onder andere de toevoeging van het fonemisch bewustzijn in groep 2; dat wil zeggen hoe de oudste kleuters gevoelig gemaakt kunnen worden voor letters en klanken, zodat er een mooie doorgaande lijn ontstaat naar groep 3.

Zelfsturing als basis voor de ontwikkeling van het kind

In deze Sardes Speciale Editie kiezen we bewust niet voor de invalshoek van gedragsproblematiek, maar richten we ons op de vraag hoe we kunnen voorkomen dat er zoveel kinderen problematisch gedrag ontwikkelen.