Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]
Zo leer je kinderen lezen en spellen bevat de basiskennis van het technisch lezen en spellen in groep 2 tot en met 8 van de basisschool. De manier van werken kan de hele school verder doorgetrokken worden. Zo ontstaat een heldere rode draad. De methodiek kan bovendien in elke school toegepast worden ongeacht methode of type onderwijs.
Het complete handboek waarin wetenschap en praktijk rondom het werken aan tekstbegrip met elkaar worden verbonden!
Op welke wijze beïnvloeden docenten de leesmotivatie en de leerprestaties van hun leerlingen? Zijn zwakke lezers gebaat bij de inzet van digitaal leesmateriaal? Is er een doorgaande leeslijn te ontdekken in de zaakvakteksten op school? En met welke leesstrategieën kan het tekstbegrip van leerlingen worden gestimuleerd? Deze vragen komen aan bod in dit boek, gebaseerd op recent onderzoek naar de leesmotivatie en leesvaardigheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Met handreikingen voor de praktijk.
Vmbo-leerlingen nemen in het voortgezet onderwijs een geheel eigen plek in. Hun leergedrag kenmerkt zich door een praktijkgerichte houding en de onderwijsvorm is daar dan ook naar. Waar het lezen betreft komen er vaak negatieve berichten in het nieuws. In dat opzicht is het belangrijk te weten hoe de situatie werkelijk is.
akersprookjes bevat bekende en onbekende verhalen waarin herhaling centraal staat. In het tweede deel van het boek schrijft Loïs Eijgenraam voor ouders, opvoeders, vakkrachten en vertellers over de waarde van de herhaalverhaaltjes.
n De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen geven leesexperts uit Nederland en Vlaanderen inzicht in de theorie en het onderzoek van begrijpend lezen.
Dit boek helpt leraren en schoolteams op weg richting effectief lees- en taalonderwijs. Je kunt aan de slag rond vijf centrale bouwstenen voor sterk leesonderwijs die je best in samenhang aanpakt.
In deze Sardes Speciale Editie kiezen we bewust niet voor de invalshoek van gedragsproblematiek, maar richten we ons op de vraag hoe we kunnen voorkomen dat er zoveel kinderen problematisch gedrag ontwikkelen.
In de Sardes Special: Taal leren in authentieke contexten gaan we op zoek naar een antwoord op de vraag welke authentieke situaties geschikt zijn voor taalstimulering. Blijft de kracht van een drama-, gym- of aardrijkskundeles intact wanneer je tijdens die lessen ook werkt aan taalstimulering? En welke rol spelen authentieke situaties in de aanpak van laaggeletterdheid?
Deze bundel bevat een selectie uit het grote aanbod van prachtige kindergedichten van bekende en minder bekende Nederlandse en Belgische dichters. Het is de voortzetting van […]
Dit deel beschrijft hoe leerkrachten van groep 4 tot en met 8 het voortgezet technisch leesonderwijs op effectieve wijze kunnen vormgeven. Wat zijn de kenmerken en […]
Dit boek biedt hiervoor praktische handvatten. Je leest meer over het belang van een rijk taalaanbod, het bieden van voldoende taalkansen en het geven van effectieve taalfeedback. Daarnaast is er aandacht voor taalontwikkelingsachterstanden en -stoornissen, en het verschil daartussen. Ook komt het monitoren en gebruik van objectieve observatie-instrumenten aan bod. Verder lees je hoe je ouders meer kunt betrekken bij de leeromgeving van hun kinderen.
Om je te inspireren, gebruiken de auteurs veel Nederlandse voorbeeldteksten. Ze laten zien hoe Close Reading werkt in de praktijk, van groep 1 tot en met 8. Door de variatie in teksten en werkvormen wordt begrijpend lezen weer leuk voor jou en voor je leerlingen!
Thema’s als instructie, differentiatie (voor zowel de zwakke als de sterke lezer), het aanbod en het monitoren van de leesontwikkeling komen aan de orde. De auteurs […]
Maar hoe werk je met complexe teksten in je les? Hoe begeleiden leraren leerlingen goed? Dit boek geeft antwoorden. De auteurs beschrijven hoe leraren in het […]
Lezen en begrijpen wat je leest zijn onmisbare vaardigheden om mee te kunnen doen in de maatschappij. Daarom is het belangrijk dat kinderen goede en zelfstandige […]
Toetsen en evalueren van begrijpend luisteren en begrijpend lezen Dit handboek helpt leerkrachten van groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs meer zicht en […]
Vakteksten begrijpen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs Boek waarin manieren worden beschreven waarop docenten van leerlingen in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs de leesvaardigheid […]
Is lezen iets wat moet? Of iets wat mag? Plezier in lezen is het beste startpunt voor leerlingen om veel leeskilometers te gaan maken en zo […]