Werken aan leerklimaat

In dit boek staan concrete voorbeelden van verschillende leervormen die organisaties kunnen aanbieden aan hun medewerkers. Leidinggevenden spelen een belangrijke rol in het beïnvloeden van het leerklimaat. Dit boek helpt leidinggevenden op weg met inzicht, uitzicht en sleutels.

Resultaatgericht samenwerken met Belbin

Dit boek laat je kennis maken met het teamrollenmodel van Belbin en reikt handvatten aan voor de toepassing van dit model in de praktijk.

Seksuele ontwikkeling en opvoeding

Dit boek maakt je wegwijs in de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren van nul tot 21 jaar.

Schoolleider 2.0

Een spraakmakende update van de bestseller De schoolleider (2014) over het optimaliseren van het schoolbrede potentieel in de rol van schoolleider.

Gespreid leiderschap

Dit boek is bedoeld voor iedereen die in en aan een organisatie werkt met de bedoeling een proces van gespreid leiderschap te cultiveren. Dat is dus niet alleen de formeel aangewezen leider van een organisatie, maar iedereen die leiderschap neemt en ontwikkelt.

Wat leert mijn kind bij jullie?

De kinderopvang zit in een transitiefase. Ze wordt allang niet meer gezien als een arbeidsmarktmiddel, maar als belangrijk onderdeel van de algehele ontwikkeling van (jonge) kinderen. Sinds 2019 is de functie van pedagogisch beleidsmedewerker/coach geïntroduceerd. Deze (relatief nieuwe) functie biedt mogelijkheden om de educatieve kwaliteit van de opvang een boost te geven. Dit boek geeft pedagogisch beleidsmedewerkers en pedagogisch professionals vervolgens de juiste handvatten om dat ook daadwerkelijk te kunnen doen.

Focus!

In Focus! gaat Johan Eichhorn dieper in op hoe je jonge kinderen leert hun aandacht te richten, door hun te leren kijken, luisteren en waarnemen. Dat begint al thuis tijdens de baby- en peutertijd, maar ook de praktijk van de kleuterklas is heel divers en biedt veel mogelijkheden om aandachtig gedrag te oefenen; daarbij kun je denken aan spelactiviteiten, (concentratie)spelletjes, werken met ontwikkelingsmaterialen, geleide waarnemingsactiviteiten en luisteren naar verhalen.

Taal in actie

Taal in actie is een compleet en verhelderend overzicht van de verschillende benaderingen binnen het onderzoeksterrein van taal in gesprekken. In dit boek staat de vraag centraal hoe mensen taal gebruiken om te communiceren. De afgelopen decennia is binnen de filosofie, de sociologie, de antropologie, de psychologie en de taalwetenschap de vraag gesteld hoe mensen het voor elkaar krijgen dat ze elkaar begrijpen terwijl hun taalgebruik vaak zo onprecies lijkt.

Pedagogiek voor professionele opvoeders

In Pedagogiek voor professionele opvoeders gaat de auteur om deze vraag te beantwoorden te rade bij enkele wetenschappers die de fundamenten hebben gelegd voor het huidige pedagogisch denken.

Taalontwikkeling op school

In Taalontwikkeling op school zijn mogelijkheden voor de leerkracht om taalontwikkeling te bevorderen, samengebracht tot een compleet en praktisch 'taalgroeipakket'.

Communicatieve taaltherapie voor kinderen

Communicatieve taaltherapie voor kinderen is het eerste boek dat praktische werkvormen aanbiedt voor communicatieve taaltherapie aan kinderen met taalontwikkelingsstoornissen met een talige leeftijd van 2;6 tot 6;0 jaar.

Observeren in psychologie en pedagogiek

Psychologen en pedagogen kiezen voor observatie omdat ze iets willen meten wat niet met tests of interviews te meten is. Gedrag of emoties zijn hierbij vaak het onderwerp van studie. Observatie is onmisbaar om tot antwoorden te komen op wetenschappelijke onderzoeksvragen of hulpvragen uit de klinische praktijk.

Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen

Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen biedt een uitgebreid en toegankelijk overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren.

Seksueel gezond

Seksuele gezondheid is een belangrijk onderdeel van ieders mentale en fysieke welzijn. Professionals in zorg en welzijn kunnen hieraan bijdragen door niet alleen problemen en vragen van mensen rondom seksualiteit te signaleren en bespreekbaar te maken, maar juist ook door een verandering in de seksuele gezondheid teweeg te brengen. De nieuwe uitgave Seksueel gezond is daarbij een handreiking.

Diagnosedrift

In dit boek neemt journalist en schrijver Sanne Bloemink de lezer mee op haar zoektocht naar de wereld achter de labels. Welke rol spelen ouders en opvoeders, school, psychiater en overheid in de toenemende diagnosedrift? Bloemink, zelf moeder van drie kinderen, spreekt (pleeg)ouders, leraren, psychiaters en andere experts, en komt erachter dat het versmallen van de grenzen van 'normaliteit' veel ernstiger gevolgen heeft dan meestal wordt aangenomen.

Het Onderwijsvragenboek

'Het Onderwijsvragenboek' is een onderzoek naar het waarom in onderwijs, naar de historische achtergrond, naar de voor- en nadelen en de mogelijke alternatieven. Want pas nadat we onszelf deze fundamentele vragen hebben gesteld, kunnen we doelbewuste keuzes maken over de invulling van onderwijs.

Denk groot, doe klein! Het kindercentrum als democratische oefenplaats.

In dit boek vinden pedagogisch medewerkers en hun leidinggevenden inspiratie om in kindercentra aan de slag te gaan met democratisch burgerschap. Laat je niet afschrikken door deze grote term. Die kun je makkelijk vertalen in kleine activiteiten.

De wording van huizen in kindertekeningen

Met Rouke Broersma van De Bunner Boekerij werkte Bureau Levend Leren samen aan de uitgave van een bijzondere vertaling van het werk van Célestin Freinet.

The influence of the social environment on the educational process of the child

In this new book Stárek emphasizes the importance of schools in shaping children’s development, the role of teachers in meeting diverse expectations, and the need for personal and professional development within the education system.

Johann Friedrich Herbart, grondlegger van de pedagogiek

In deze biografie wordt niet alleen het leven van Herbart in detail beschreven, maar ook de historische context waarbinnen hij zijn ideeën over de opvoeding van kinderen ontwikkelde.