Jenaplan 21

  • Kees Both
  • NJPV
  • ISBN: 9065084010

Een school, zeker een jenaplanschool, behoort een democratische gemeenschap van lerenden te zijn. Het moet voor iedereen, binnen en buiten de school, duidelijk zijn: hier wordt geleerd! Hier groeien mensen, aan elkaar, aan dingen en gebeurtenissen, aan leerstof. Hier kunnen ze in principe meer mens worden.”

Die mooie opdracht formuleert Kees Both vroeg in zijn Jenaplan 21, het meest omvattende werk dat hij schreef over het onderwijsconcept dat Peter Petersen ontwikkelde vanaf 1923 in het Duitse Jena en dat in Nederland verder gebracht werd vanaf de jaren ’50.

Met dit boek biedt Kees Both een kader voor schoolontwikkeling. Zijn blik de 21e eeuw in biedt nog altijd heel veel aanknopingspunten om Jenaplan op jouw school gedegen vorm te geven. Om nieuwe ontwikkelingen op waarde te schatten, zul je als school een uitgewerkte, samenhangende visie moeten hebben op de doelen en bedoeling van je onderwijs. Dat is de stevige, maar ook emanciperende opdracht aan schoolleiders en dat is waar dit boek een vriend voor wil zijn. Het vak van schoolleider kan eenzaam zijn – je team en je collega’s in de regio zijn ongetwijfeld behulpzaam, maar wanneer die er niet zijn, is er de stem van Kees die door de pagina’s heen tot je blijft spreken.