Formatief handelen in de les

Toetsen van het leren, om te leren

  • Roel Vos, Joke Koopman, Meike Berben
  • CPS Uitgeverij
  • ISBN: 9789065082091
  • € 33.95

Formatief toetsen is een veelbesproken thema op scholen.
Hoe zet je deze manier van toetsen effectief in? Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Deze nieuwe uitgave Formatief toetsen in de les – toetsen van het leren, om te leren van CPS biedt praktische handvatten waar je als docent of schoolleider direct mee aan de slag kunt. Formatief toetsen kan docenten helpen om te bepalen wat hun leerlingen in de lessen nodig hebben om te leren en zich te verbeteren. Formatief toetsen is effectief als het geïntegreerd is in de dagelijkse lespraktijk.

Dit boek is vooral een praktisch handboek met technieken en toepassingen voor formatief toetsen in de les; het gehanteerde begrippenkader is volledig afgestemd op uw lespraktijk.

Met formatief toetsen maakt u niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar vooral ook wat nog te leren is. Doelgericht toetsen maakt het vaststellen van specifieke leerbehoeften, het geven van feedback en het nemen van beslissingen over het vervolg van het leerproces mogelijk. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot.

De auteurs introduceren in dit praktische boek een model van formatief toetsen, om dit cyclische proces zichtbaar te maken en om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van uw lessen. Bij de drie ingrediënten van formatief toetsen – doel, toets en gevolg – worden voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief toetsen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs voorwaarden en technieken die formatief toetsen kunnen ondersteunen en is er aandacht voor het gebruik van ICT-middelen.