Digitale hulpmiddelen in het onderwijs

Over gebruik, effecten en de rol van de leraar

  • Carla Haelermans
  • Kennisnet

Bevindingen uit onderzoek helpen onderwijsprofessionals weloverwogen keuzes te maken. Keuzes die bijdragen aan een effectieve inrichting en organisatie van onderwijs. Een systematische aanpak voor gegevensverzameling is de basis voor het meten en in kaart brengen van effecten. Resultaten uit onderzoek geven dan inzicht in de relatie tussen opties en opbrengsten in de praktijk én in de mechanismen die verklaren waarom en onder welke condities onderwijstoepassingen wel of niet werken.
Op deze manier reikt wetenschappelijk onderzoek empirisch gefundeerde bouwstenen aan voor kwaliteitsverbetering van onderwijs. Kennisnet en NRO werken samen aan de ontwikkeling en
verspreiding van kennisbouwstenen over de werking en opbrengsten van ict-toepassingen. Deze publicatie is daar een resultaat van. Ter gelegenheid van de gezamenlijke Onderzoeksconferentie presenteren we graag deze samenvatting van actuele inzichten over de effecten en rol van de leraar bij het gebruik van digitale hulpmiddelen in het onderwijs.

bestellen