Coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak

  • Spencer Kagan
  • Bazalt Educatieve Uitgaven
  • ISBN: 9789461182821
  • € 54.00

 

Als je coöperatieve werkvormen gebruikt, zijn alle deelnemers in je groep betrokken bezig. Er is niet slechts één leerling die antwoord geeft, maar iedereen denkt na over een antwoord en bespreekt dat met zijn teamgenoten (vaak in twee- of viertallen). De teamgenoten geven feedback. Door leerlingen op deze manier te laten samenwerken, verbeteren hun leerresultaten aanzienlijk, zo blijkt uit onderzoek.

Coöperatief Leren is iets anders dan samenwerken of groepswerk. Bij ‘normaal’ groepswerk zie je vaak dat enkele teamleden de kar trekken en de rest achterover leunt. Dit bevordert de leerprestaties juist niet. Daarom bedacht dr. Spencer Kagan een aantal coöperatieve werkvormen, waarin de basisprincipes van goed coöperatief leren ingebouwd zijn: elke leerling doet mee en ieder groepslid is aan te spreken op het eindresultaat.

In dit boek vind je 59 van deze coöperatieve werkvormen. Het zijn didactische structuren: de werkwijze/structuur staat vast, maar de inhoud niet. Die voeg je zelf toe. Dit betekent dat je deze structuren kunt inzetten in iedere groep en voor elke les. Zowel in primair en voortgezet onderwijs als beroepsonderwijs. Bij elke Kagan-structuur staan concrete tips voor toepassingen.

Coöperatieve werkvormen zijn bij uitstek geschikt om zowel interpersoonlijke vaardigheden te versterken als de inhoud van het onderwijs aan de orde te laten komen. Alle leerlingen zijn actief betrokken, en hogere betrokkenheid zorgt voor hogere leeropbrengsten. Dit boek geeft je maar liefst 59 coöperatieve werkvormen: Waarom alleen leren, als het ook samen kan!

Esther van der Knaap, Onderwijswereld-PO.nl

Met de coöperatieve werkvormen van Kagan is er veel aandacht voor de individuele leerling in samenhang met een groepsproces. Zo dienen groepen vaak op een gedifferentieerde wijze samengesteld te worden. Op deze manier is er tijdens de activerende didactiek aandacht voor het leerproces van de individuele leerling. De coöperatieve werkvormen van Kagan helpen onze vo-docenten hun ‘gereedschapskist’ te vullen met manieren om de leerlingen op een leuke, maar bovenal ook effectieve manier invulling te laten geven aan hun leerproces.

Yuri Schneider, Montfort College Rotterdam

Een geweldig boek, waarbij de werkvormen duidelijk zijn beschreven en toegelicht. Handige tips die ervoor zorgen dat het toepassen van een coöperatieve structuur meteen vlekkeloos verloopt. De voorbeelden die per onderdeel staan beschreven, zorgen ervoor dat je geen excuus meer hebt om de coöperatieve structuren over te slaan. Al met al een super uitgewerkt boek, waarover elke leerkracht zou moeten beschikken.

Kübra Akdag, SIPOR