Veel schoolbesturen vragen zich af hoe ze computational thinking (of programmeren, maar dat is eigenlijk iets anders) kunnen opnemen in hun onderwijs. Computational thinking, kortweg ‘ct’, is nadenken over de vraag hoe je een probleem kunt oplossen met een computer. Programmeren is een middel daarvoor.
De belangstelling om hiermee aan de slag te gaan groeit, zo blijkt uit de vragen die Kennisnet hierover krijgt. Soms worden scholen gedreven door de noodzaak om meer aandacht voor techniek te geven, of door de wil om 21e eeuwse vaardigheden te verwerken in het onderwijs, of omdat ze het gewoonweg belangrijk vinden dat ze leerlingen hiermee in aanraking laten komen.
Maar hoe pak je dit aan? Hoe kunnen we (huidige en toekomstige) leraren helpen om ct-onderwijs vorm te geven? Hoe doe je dat op een goede manier, en wat weten we daarover uit de wetenschap?
Voor deze publicatie hebben we gesproken met leraren, schoolbesturen, onderzoekers en opleiders, over hun activiteiten en visie op het gebied van computational thinking in het onderwijs.
Deze publicatie is een handreiking voor het integreren van computational thinking in het onderwijs. Met ervaringen en tips uit de praktijk. We laten zien hoe (Nederlandse) scholen daarmee omgaan,
en wat ze daarvan hebben geleerd. Daarnaast vertellen onderzoekers wat er bekend is vanuit de wetenschap; wat werkt en wat niet, en wat onderwijskundig gezien van belang is. Ook vanuit de pabo’s schetsen we een beeld hoe zij computational thinking een plek willen geven bij het opleiden van leraren.
We hopen dat hun kennis en ervaring behulpzaam zal zijn bij het vormgeven van computational thinking in uw onderwijs..