Hoe maak je van burgerschapsonderwijs méér dan een los vak of een reeks lessen – en hoe laat je het echt onderdeel worden van de leefwereld van kinderen?
EigenlijkWijs is gebaseerd op het gedachtegoed van Algemene Culturele Vorming (ACV). Het biedt een geïntegreerde aanpak voor onderwijs waarin cultuureducatie een sleutelrol speelt in de persoonlijke én maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen. Het nodigt hen uit om te ontdekken wie ze zijn, hoe ze zich tot anderen verhouden en welke rol zij vervullen in de samenleving.
Inhoud
ACV kent zes leergebieden, die staan voor de zes burgerschapsperspectieven: ‘Ik als Burger’, ‘Ik en Jij ’, ‘De Wereld’, ‘Wie ben ik?’, ‘Ik denk dus ik ben’ en ‘Kunst in ontwikkeling’. In deze leergebieden ontwikkelen leerlingen hun identiteit, leren ze zich verbinden met anderen en krij gen ze ruimte om kritisch na te denken over hun plek en rol in de samenleving.
Doel
Dit boek biedt onderwij sprofessionals inspiratie, inzichten en tools voor curriculumontwerp waarin burgerschap, cultuur, kunst, maatschappelijke betrokkenheid en wereldoriëntatie samenkomen in een thematische en betekenisvolle aanpak voor groep 1 t/m 8.
EigenlijkWijs biedt:
• een heldere uitwerking van de zes leergebieden en de bijbehorende domeinen van ACV;
• inspirerende voorbeelden van leerlij nen, werkvormen en thematisch werken;
• lesbrieven per groep die je direct kunt inzetten in de klas;
• een uitwerking voor het proces van implementatie voor het team.
Doelgroep
Of je nu leerkracht, schoolleider of onderwijsontwikkelaar bent: EigenlijkWijs geeft je concrete handvatten om curriculum en onderwijspraktijk te verbinden tot krachtig burgerschapsonderwijs.
Over auteur Pien de Meijer
Pien de Meijer, adviseur en docent, ontwikkelde een visie op kunst- en cultuureducatie waarin kunst niet op een voetstuk staat, maar als verbindende kracht door het curriculum werkt. Vanuit passie en ervaring verbindt ze creativiteit en maatschappelijke betrokkenheid met onderwijs, en pleit voor ruimte voor holistische ontwikkeling van leerlingen.