Wetenswaardig

Veel onderwijsprofessionals weten prima hoe ze onderwijs op klasniveau vorm en inhoud kunnen geven; daarvoor zijn ze immers opgeleid. Om tot een goed curriculum te komen is een stuk ingewikkelder. Dat vraagt namelijk om een constructieve afstemming tussen de vele activiteiten op klasniveau en doelstellingen op schoolniveau. Het vereist zowel een weloverwogen curriculumtheorie, een doordacht ontwerpkader als een kansrijk implementatieplan. Het doet een beroep op je intellectuele vermogen maar ook je sociaal-politieke capaciteiten, want er bestaat voor curriculumontwikkeling niet één vast recept voor succes.

Doelgericht onderwijs ontwerpen

Doelgericht onderwijs ontwerpen, de opvolger van Cyclisch onderwijs ontwerpen, helpt je als (toekomstig) leerkracht om samen met collega’s onderwijs te ontwerpen dat past bij deze tijd. Het werken vanuit doelen staat daarbij centraal.

Curriculumontwerp

In het boek Curriculumontwerp in een notendop gaan we aan de hand van onderwijskundige literatuur en praktijkvoorbeelden stap voor stap in op het ontwerpen een krachtig curriculum. Hierbij gaan we eerst in op wat een curriculum is en hoe je het kan ontwerpen. Vervolgens gaan we middels praktijkvoorbeelden stap voor stap in op het ontwerpproces, met elementen als leerdoelen (leeruitkomsten), toetsing, rubrics, formatief handelen en leeractiviteiten.

Taal, ja natuurlijk!

Taal, ja natuurlijk! richt zich op iedereen die zich bezighoudt met taalonderwijs in de vrijeschool, en voor iedereen die keuzen maakt voor de invulling van oefenuren in relatie tot het periodeonderwijs en het gebruik van methoden.

Vooruit: geheugentraining

In deze uitgave van Vooruit vindt u een aantal lessen die samen een krachtige geheugentraining vormen. Iedere les biedt praktische oefeningen die u met uw leerlingen kunt doen.

In de regel vrij

Hoe kiezen we wat de school moet meegeven aan de volgende generatie, als elke groep in de samenleving daar anders over denkt? Waarom mag de één […]

Canon van leren & ontwikkelen

Deze volledig herziene editie bevat 50 gezichtsbepalende theorieën rond leren en ontwikkelen. Van Aangeleerd optimisme tot Werkleren. Het e-book bevat nog eens 25 extra concepten – van Afgunst tot Zone van de naaste ontwikkeling. Op de bij de Canon behorende website worden alle 75 concepten (uit boek en e-book) toegelicht.

Raising the Bar

In the Netherlands and Flanders, a growing number of primary schools are now providing gifted education. Teachers have expressed their need for practical suggestions that will […]

Muziekles geven… wat nu?

Dit hulpboek is een overzicht en een collectie van heersende (theoretische) opvattingen, inhouden en lestips op het gebied van muziekonderwijs in het Nederlands basisonderwijs. Het is […]

Verhalen voor de klas

Ook jij had zo’n docent die haar lessen vulde met anekdotes. Die je met verhalen zijn vak liet beleven. Die je door te vertellen meevoerde naar […]