Wil jij ook psychomotorisch, multisensorieel en efficiënt spellingproblemen leren remediëren?
Met WoordBeeldTrainer wordt spelling leren leuk!
De vele verschillende leeringangen die tijdens het oefenen worden aangesproken zorgen voor veel leerplezier!
Zo leggen we een stevig fundament om sneller en beter te spellen.
WoordBeeldTrainer is een methode-onafhankelijk webbased trainingsprogramma om spelling mee te oefenen. WoordBeeldTrainer kan worden ingezet op school (of in een praktijk) om de leerling met de reeds aangeboden stof te laten oefenen. Ook thuis kan er in hetzelfde account geoefend worden.
WoordBeeldTrainer voegt nieuwe inzichten samen. Er is vastgesteld dat het niet synchroon lopen van de auditieve en visuele informatieverwerkingssnelheid een belangrijke handicap is om tot optimale lees- en spellingsontwikkeling te kunnen komen. In het computerprogramma WoordBeeldTrainer worden de auditieve en visuele verwerkingssnelheid gesynchroniseerd en automatisch bijgesteld. Temporeel en Spatieel ordenen wordt getraind met WoordBeeldTrainer.
We maken gebruik van multisensorieel leren: doordat we verschillende leerstijlen inzetten, is het voor elk type leerling te gebruiken.
Een stevig fundament leggen is belangrijk voor de toekomst. Het fundament vergelijken we met het fundament van een huis. Dat fundament moet heel stevig zijn voor je in groep 3 leert rekenen, lezen en spellen. Als deze basis niet stevig wordt gelegd, zal je huis een keer instorten.
Misschien loop je vast met spelling in groep 4 of 5. Met alle oefenpakketten van Breincentrum werken we aan het verstevigen van het fundament. Leren begint dus bij een goed fundament!
Het uitgebreide WoordBeeldTrainer programma is een krachtige tool om een stevig fundament te leggen.
Over de opleiding
Woordbeeldtrainer is gebaseerd op een aantal nieuwe wetenschappelijke inzichten:
- Spiegelneuronen zorgen ervoor dat wij vaardigheden kunnen opdoen door imitatie. Dat geldt voor wat wij zien en horen.
- We zijn in staat een mentaal beeld te vormen van klankbeeld en woordbeeld. Die beelden kunnen wij ons los van elkaar, maar ook gecombineerd mentaal voorstellen.
- Kinderen ontwikkelen zich vanaf denken in beelden naar taligheid. Soms heeft een van deze twee sterk de overhand en is er sprake van onbalans. Er moet dan gezocht worden naar de sterke kanten van het kind om de spelling onder de knie te krijgen in plaats van het aanspreken van de zwakke kanten.
- De verwerkingssnelheid van auditieve en visuele informatie kan sterk uiteenlopen en per kind verschillen. Het niet sychroon lopen van de auditieve en visuele verwerkingssnelheid komt vaak voor bij kinderen met spellingsproblemen en dyslexie.
- Elk kind heeft een eigen individuele leerstijl. Die kan worden vastgesteld en toegepast om de leerresultaten te optimaliseren.
- In WoordBeeldTrainer worden deze inzichten gecombineerd tot één geheel.
Binnen het methodisch spellingsonderwijs is er vaak weinig aandacht voor technieken om de koppeling tussen temporeel en spatieel ordenen tot stand te brengen en in te oefenen. Hierdoor kan een kind geen juist mentaal beeld vormen van een woord om op terug te vallen. Bij gebrek aan dat beeld gebruikt het kind de enige mogelijkheid die nog voorhanden is: schrijven zoals je het hoort. En dat werkt niet in het Nederlands. Juist daardoor gaat het bij veel kinderen fout.
WoordBeeldTrainer leert deze ordenings- en mentale opslagtechnieken als basis aan, het is immers een voorwaarde om goed te kunnen leren spellen. De oefenstof wordt bepaald naar aanleiding van een afgenomen instaptoets (het zgn. PI-dictee) waarmee de spellingscategorieën zichtbaar worden waar de leerling op uitvalt. Alleen met deze spellingscategorieën hoeft het kind te oefenen. Je kunt als ouder of leerkracht ook je eigen woordenlijsten invoegen.
We starten met warming-up oefeningen om het brein en het lijf klaar te maken om te gaan spellen. Deze oefeningen leer je tijdens de opleiding. We maken in het programma gebruik van multisensorieel leren: doordat we verschillende leerstijlen inzetten, is het voor elk type leerling te gebruiken.
Doordat de aanpak wezenlijk anders is dan de standaard spellingsmethode op scholen en in remedial teaching praktijken kunnen kinderen geholpen worden die anders de boot dreigen te missen. Ook kinderen waar de diagnose dyslexie is gesteld blijken in de praktijk met behulp van WoordBeeldTrainer alsnog prima te kunnen leren spellen.
Na de opleiding kun je:
- Werken met de fundamenten die van belang zijn om te leren spellen. Je leert meer over de neuro-motorische ontwikkeling (reflexen), auditieve- en visuele vaardigheden, de koppeling tussen auditief en visueel, taalvaardigheden, schrijfvaardigheden en het werkgeheugen.
- Intaketesten afnemen.
- Bepalen waar een kind staat qua niveau van spelling.
- De auditieve en visuele verwerkingssnelheid testen en invoeren in WoordBeeldTrainer wanneer deze aangepast moet worden.
- Werken met het programma WoordBeeldTrainer.
Prijzen en details
Wie kan aan de opleiding deelnemen:
De opleiding is bedoeld voor jeugd- en gezinsprofessionals, kindercoaches, remedial teachers, leerkrachten, intern begeleiders, orthopedagogen, psychologen, kinderkinesisten en logopedisten. Iedereen die met kinderen werkt!
Toelatingseisen: Opleiding en ervaring op HBO niveau: richting pedagogiek, logopedie, psychologie, coaching, PABO of lerarenopleiding.
Niveau: post HBO.
Lesmateriaal:
Elke cursist ontvangt de volgende materialen:
- Een pen en map met de hand-out van de presentatie en alle test- en oefenbladen.
- Je krijgt 3 maanden een licentie voor het gebruik van de webbased software WoordBeeldTrainer met 2 leerling accounts GRATIS. Het is handig om zelf het PI-dictee aan te schaffen.
- Potlodenset van Breincentrum.
- Certificaat te downloaden in online account.
Aanvullend lesmateriaal:
Het is mogelijk om extra aanvullend lesmateriaal bij te kopen. Het gaat om de volgende producten:
- WoordBeeldTrainer spelling dobbelsteen.
- WoordBeeldTrainer spelling dobbelsteen kaartjes.
- JaMaRa Rekenen Negensprongmat.
Certificering:
Na het afronden van deze scholing ontvang je het certificaat: “WoordBeeldTrainer Coach”. Je wordt dan ook als WoordBeeldTrainer Coach vermeld op het landelijk overzicht van Breincentrum.
Je ontvangt tevens het logo van de “ WoordBeeldTrainer Coach ” zodat je dat op je website kunt vermelden, om zo goed zichtbaar te zijn voor ouders die hulp zoeken voor hun kind.
Studiebelasting:
Een opleidingsdag van 6 uur, waarbij u tussendoor kunt genieten van een heerlijke lunch!
Studiebelasting buiten de opleiding bedraagt 8 uur. Deze bestaat uit het programma WoordBeeldTrainer eigen maken (2 uur), met proefpersonen oefenen met het programma (3 uur), oefentraject doorlopen met een leerling (3 uur).
Nadat de opleiding gevolgd is kan er ingelogd worden op de facebookgroep voor WoordBeeldTrainer Coaches. Daar vindt nazorg plaats met betrekking tot vragen of andere items door middel van collegiale consultatie.
Jaarlijks kun je deelnemen aan een terugkomdag (kosten 99 euro), waarbij er ruimte is voor het bespreken van casussen en om te netwerken met collega’s. Tevens worden nieuwste ins- en outs met betrekking tot de scholing van Breincentrum onder de aandacht gebracht.
Lestijden: Tijden zijn van 09.15u (inloop), 09.30u start tot 16.00u einde van de opleidingsdag.
Prijs opleiding: 520 euro.
Betaal met KMO-portefeuille (voor Belgen) totaal maar 364 euro, voor kleine ondernemingen (geniet 30% steun).