Informatie
De focus van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator verandert van curatief naar meer preventief samenwerken aan goed onderwijs voor elke leerling. Dit vraagt om een goed onderwijsaanbod afgestemd op je leerlingenpopulatie. Hoe kun je in een professionele leergemeenschap systematisch werken aan kwaliteitsverbetering? Sturen op onderwijskwaliteit vanuit datazingeving werkt. In deze opleiding leer je hoe je het vakmanschap van de leraren in de school versterkt en hoe je een schoolverbetertraject ontwerpt en begeleidt. Deze opleiding geeft je handvatten om actuele inzichten direct in te zetten in je eigen onderwijspraktijk.
Opbrengst na de cursus
Na deze opleiding:
- Weet je wat de nieuwe beroepsstandaard betekent voor jouw rol in een professionele leergemeenschap
- Kun je sturen op het versterken van de onderwijskwaliteit
- Weet je wat de school van jouw rol vraagt in de fase van de schoolontwikkeling
- Kun je inhoud en vorm geven aan de verbeterprocessen op school
- Kun je vanuit jouw leerlingenpopulatie gericht werken aan inclusiever onderwijs
- Kun je de opgedane inzichten vertalen naar je eigen onderwijspraktijk
Programma
Data
Bijeenkomst 1 – maandag 6 oktober 2025
Bijeenkomst 2 – donderdag 13 november 2025
Bijeenkomst 3 – donderdag 8 januari 2026
Bijeenkomst 4 – donderdag 5 februari 2026
Alle bijeenkomsten zijn van 10.00 – 17.00 uur
Deze korte opleiding geeft je in 4 bijeenkomsten verspreid over 4 maanden verdiepende kennis en praktische handvatten over de intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Elke bijeenkomst is er ruimte om de inzichten te vertalen naar je eigen praktijk. Hierdoor kun je de aangereikte kennis en handvatten direct in de praktijk toepassen en er samen met je medecursisten tijdens de bijeenkomsten op reflecteren.
Bijeenkomst 1: De intern begeleider als kwaliteitscoördinator
- IB als KC: de focus verschuift van een curatieve naar preventieve inzet
- Wat betekent de nieuwe beroepsstandaard voor het onderwijskundig leiderschap binnen de school?
- Wat vraagt de school in haar fase van ontwikkeling binnen de eigen context?
- Hoe onderzoek je welke rol het beste bij jou en de school past?
Bijeenkomst 2: De intern begeleider als trendanalist
- Het domein ‘Onderzoek, data en reflectie’
- Wat moet en wat mag? Landelijke en regionale kaders voor onderwijskwaliteit
- Schoolanalyse: welke focus leg je? Hoe maak je een passende diepte analyse?
- Trendanalyses inzetten bij het formuleren van nieuwe schoolontwikkeldoelen
Bijeenkomst 3: De intern begeleider als leercoördinator
- Het domein ‘Focus op leren’
- Jouw rol in een professionele leergemeenschap: van visie naar professionele standaarden
- Hoe geef je inhoud en vorm aan verander- en verbeterprocessen?
Bijeenkomst 4: De intern begeleider als zorgregisseur
- Het domein ‘Zorg en ondersteuning’
- Visie op basis- en extra ondersteuning; van passend onderwijs naar inclusiever onderwijs
- Integratie van de 3 werkdomeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator en reflectie op persoonlijke ontwikkeling
Voor wie
- Intern begeleiders met minimaal 2 jaar werkervaring die hun kennis willen verdiepen
- Onderwijsprofessionals (directeuren, leerkrachten met speciale taken, intern coaches) met voldoende basiskennis op het terrein van intern begeleiden die hun kennis willen verdiepen
Aanvangsniveau – HBONiveau van de cursus – HBO +
Vrijstellingsbeleid – Geen
Docent(en)
Drs. Vivian van Alem, Mieke Michiels