De rol van de Intern Begeleider (IB’er) is aan het veranderen. Waar de focus lange tijd lag op de zorg en begeleiding van (zorg)leerlingen, verschuift deze naar de kwaliteit van het primaire proces van het onderwijs. Meer dan ooit is er namelijk behoefte aan sterke professionals die de kwaliteit in scholen kunnen bewaken en borgen en tegelijkertijd focus hebben op en kennis hebben over het leren van alle leerlingen en leraren: een kwaliteitscoördinator. Tijdens dit 5-daagse programma krijg je handvatten om je rol als Intern Begeleider (IB’er) invulling te geven richting een Kwaliteitscoördinator.
- 8 jaar geleden ontwikkeld en de afgelopen jaren doorontwikkeld
- Ruim 750 Intern Begeleiders opgeleid naar Kwaliteitscoördinator
- Deze leergang heeft academische evidence-informede inslag, geeft toegang tot de het programma op masterniveau (NLQF 7) Kwaliteitscoordinator.
- Een programma wat zich richt op de rol van zorgregisseur, leercoördinator en trendanalist. Daarnaast zit intergraal door het programma heen verweven het thema persoonlijk leiderschap. Immers, deze rol verder invullen bij jou op school vraagt om leiderschap.
- De kerndocenten van de leergang nemen je mee door de landelijke ontwikkelingen van de nieuwe rol van de IB’er en inzicht geven hoe je praktisch je nieuwe rol kunt vervullen binnen je huidige context.
- Daarnaast krijg je praktische handvatten aangereikt over het leren van leerlingen en leraren, een lerende cultuur (PLG) vormgeven binnen de school en het ontwikkelen van een schoolbrede kwaliteitsaanpak.
- Ook leer je de zorg van leerlingen op een effectieve manier coördineren.
- Binnen de thema’s wordt expliciet aandacht besteed aan het ontwikkelen van vakmanschap bij leraren en de grote zorgindicaties binnen ons onderwijs worden tegen het licht gehouden vanuit recent wetenschappelijk onderzoek.
Ontwikkelen van de schoolbrede kwaliteitsaanpak
Het is van groot belang om een schoolbrede, duurzame kwaliteitsaanpak te ontwikkelen die bijdraagt aan een sterke schoolorganisatie. Het dient als een leidraad en houvast voor zowel leraren en schoolleiders, als ouders en leerlingen om de visie en ambities van de school daadwerkelijk uit te voeren, het overzicht te houden, de werkdruk te verlagen en om de schoolprocessen te versterken. Binnen de leergang staat het analyseren, evalueren en doorontwikkelen van het kwaliteitssysteem van jouw eigen organisatie centraal.
De IB’er in de rol van kwaliteitscoördinator is verantwoordelijk voor de continue ontwikkeling van het kwaliteitssysteem van de school. Hij of zij inventariseert onderwijsverbeteringen in leerteams en ontwikkelgroepen, analyseert en rapporteert over ontwikkelingen m.b.t. zorg en leerresultaten en ontwikkelt daarmee (samen met het (breed-)MT) het kwaliteitssysteem.
Voor wie
Voor intern begeleiders die:
- Het leren van iedere leerling zo goed mogelijk willen begeleiden
- Opzoek zijn manieren om hun rol beter in te kunnen vullen binnen hun school
- Zich willen doorontwikkelen naar de rol van Kwaltiteitscoördinator
- Zowel de schoolleiders als de leraar willen kunnen adviseren
- Meer willen leren over de rol van zorgregisseur, trendanalist en leercoördinator
- Zich na afloop willen aansluiten bij de community van Kwaliteitscoördinator (I AM de KC’er)
Programma
Het programma bestaat uit 5 modules rond verschillende thematieken. Elke module heeft een fysieke studiebijeenkomst op locatie; tussen de bijeenkomsten werken de deelnemers aan gerichte opdrachten in het kader van hun rolontwikkeling en lezen zij literatuur ter voorbereiding op de bijeenkomsten.
Module 1: Kwaliteit van onderwijs opnieuw bekeken
- De staat van jouw school
- De drie rollen van de kwaliteitscoördinator onder de loep
- Building blocks
- Hoge verwachtingen
- De leercoördinator
- Goed onderwijs
- Jouw visie op het leren
Module 2: Kwaliteit in de klas
- De leercoördinator
- Goede didactiek
- Jouw visie op hoe het leren moet worden georganiseerd
- De zorgregisseur
- Zorg anders bekeken. Labels nader bekeken
- Gedragsmanagement
- Het plan voor schoolondersteuning
Module 3: Persoonlijk leiderschap
- Fasen van bijdrage
- Uitgesproken sterktes en kritische tekortkomingen
- Voortbouwen op sterke competenties
Module 4: Professionele leergemeenschap
- De trendanalist en de leercoördinator
- Werken aan professionaliteit van de leraren
- Werken aan het professionele team
- Een goed kwaliteitsvolgsysteem
Module 5: De kwaliteitscoördinator in de praktijk
De kwaliteitscoördinatoren presenteren een plan van aanpak tot het verbeteren van de onderwijskwaliteit. De rol die de kwaliteitscoördinator hierin speelt is duidelijk zichtbaar. In de presentatie zijn de wetenschappelijke inzichten en kennis verwerkt. Ter afronding van de opleiding schrijven de kwaliteitscoördinatoren tevens een paper.