Doel
Deze driedaagse training ondersteunt vertrouwenspersonen in het omgaan met klachten over seksuele intimidatie, pesten, agressie, racisme en discriminatie. Onder leiding van Patricia Ohlsen oefen je praktische vaardigheden, leer je de klachtenroute te hanteren en ontwikkel je een actieplan dat direct toepasbaar is binnen jouw school.
Inhoud
De training beslaat drie dagen met daarnaast 4 uur zelfstudie.
Verschillende onderwerpen komen aan bod: visie en beleid, omgangsvormen, taken, vaardigheden, route klachten, klachtencommissie, meldplicht, beroepsgeheim, dossiervorming, sociale kaart, preventie, communicatieve vaardigheden, de rol van de vertrouwenspersoon in de school, taken als het gaat om een leerkracht als pleger, intervisie.
Programma
Dag 1 De vertrouwenspersoon: taken en klachtenroute
- Ongewenste omgangsvormen
- Vaardigheden en taken als vertrouwenspersoon
- Steun: Hoe zorg je dat je deze taak goed kan uitvoeren en dat de taak niet te zwaar wordt?
- Eigen waarden en normen in het beoordelen van klachten
- Route bij klachten en werkwijze klachtencommissie
- Casus uit de praktijk
- Sociale kaart
Dag 2 Gespreksvaardigheden
- Taak als vertrouwenspersoon als het gaat om leerkracht als pleger
- Mediationvaardigheden
- Escalatieladder
- Conflicthantering
- Voeren van opvanggesprekken (leerlingen, ouders en collega’s)
Dag 3 Wettelijke kaders en Schoolveiligheidsbeleid
- Wettelijke kaders
- Juridische aspecten, zoals meldplicht, beroepsgeheim en dossiervorming
- Pestbeleid
- Dilemmaspel
- Preventieve activiteiten en voorlichting
- Grensoverschrijdend seksueel gedrag
- Casuïstiek bespreking ahv intervisie
Werkwijze
Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van verschillende werkvormen: informatieoverdracht, actieve leerwerkvormen, situatiespel met trainingsacteur, maken van een actieplan.
Opbrengst
Deelnemers kennen de wetgeving die betrekking heeft op de functie van vertrouwenspersoon binnen de school. Ze hebben aan de hand van eigen casuïstiek geoefend met communicatieve vaardigheden die van belang zijn bij het goed kunnen uitoefenen van deze functie. Deelnemers maken een actieplan voor in de eigen school, hebben zicht op hun rol binnen de schoolorganisatie en zijn zich bewust van de eigen drijfveren en referentiekader.
Omvang
Deze training vindt plaats op 13 april, 11 mei en 8 juni 2026, duurt van 9.30 tot 16.30 uur en wordt verzorgd door Patricia Ohlsen. Het maximaal aantal deelnemers bedraagt 15.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.