Post-HBO Intern Begeleider

Ben je geïnteresseerd in de rol van intern begeleider (IB’er) als kwaliteitscoördinator (KC’er)? In deze post-hbo-opleiding krijg je de kans om vanuit jouw visie op onderwijs en je eigen expertise binnen deze belangrijke functie binnen de school effectief vorm te geven. Je leert hoe je jouw kennis en vaardigheden kunt inzetten om als intern begeleider/kwaliteitscoördinator bij te dragen aan de kwaliteit van het onderwijs: waardevol onderwijs voor iedere leerling.

In deze opleiding leer je:

  • Wat een intern begeleider als kwaliteitscoördinator is.
  • Wat wel en niet tot het takenpakket behoort?
  • Hoe je het leren in de school kunt organiseren voor je team en zij weer bij de leerlingen
  • Krijg je kennis over de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen om het leren bij leerlingen te optimaliseren
  • Leer je hoe je tijd maakt om de kwaliteit van het onderwijs te versterken
  • Geef je invulling aan jouw rol binnen het speelveld van passend onderwijs vanuit samenwerkingsverbanden
  • Daarnaast leer je om onderzoek op te zetten in de school, gericht op verbetering van de onderwijskwaliteit.

De Intern Begeleider als kwaliteitscoördinator is gericht op drie duidelijke rollen binnen de school met als hoger doel de resultaten van alle leerlingen te verbeteren. Effectieve veranderingen vinden plaats vanuit een heldere en gedeelde visie. De invulling van die visie bepaalt uiteindelijk of een verandering succesvol resultaat oplevert. Vanuit visie vult de kwaliteitscoördinator zijn of haar rol in.

De kerndocenten van deze opleiding begeleiden je door de landelijke ontwikkelingen rond de nieuwe rol van kwaliteitscoördinator en laten zien hoe je deze rol praktisch kunt invullen binnen jouw huidige werkomgeving vanuit een professionele leergemeenschap (PLG).

  • Je ontvangt concrete handvatten voor het bevorderen van het leren van zowel leerlingen als leraren
  • Het ontwikkelen van een schoolbrede kwaliteitsaanpak
  • Het effectief coördineren van leerlingenzorg.
  • Er wordt specifiek aandacht besteed aan het versterken van het vakmanschap van leraren, en de grotere zorgindicaties in ons onderwijs worden kritisch bekeken op basis van recent wetenschappelijk onderzoek.

Voor wie

Bij de kerntaak kwalitatief goed onderwijs verzorgen voor alle leerlingen is een rol weggelegd voor een persoon in de organisatie die een centrale rol inneemt rondom de (wetenschappelijke) kennis over leren en een actieve bijdrage levert aan het organiseren van de kwaliteit en de zorg in de school. Een interne adviseur, die gevraagd en ongevraagd advies geeft over de kwaliteit van het onderwijs. ‘Een luis in de pels’ van de schoolorganisatie, op het brede gebied van kwaliteit en schoolontwikkeling.

Programma

Het programma bestaat uit 5 modulen met een totaal van 12 bijeenkomsten. De bijeenkomsten zijn van 9:00 tot 16:00 uur en vinden gemiddeld één keer per maand plaats. De opleiding is modulair opgebouwd.

Module 1 – Persoonlijke ontwikkeling
De KC’er als spil in het onderwijs

  • De KC’er in de school en de omgeving
  • (Landelijke) Onderwijsontwikkelingen & Passend Onderwijs
  • Stakeholdermanagement & partners in het onderwijs
  • De school als deel van een netwerk Persoonlijk Leiderschap

Module 2 – Schoolbeleid en verandermanagement
Visiekwadrant & kwaliteit van de schoolorganisatie & data, interventies en evaluatie

  • Visiekwadrant
  • Verandermanagement, kwaliteitszorg en vertaling naar kwaliteitscoördinator
  • Professionele lerende organisatie (verdieping leercoördinator)
  • Building Blocks & de leraar centraal
  • Opbrengstgericht werken & data-analyses
  • (Schoolbrede) Interventies leren & gedrag
  • Kwaliteitscoördinator in de rol van leercoördinator

Module 3 – De leraar centraal
Effectief onderwijs en mastery learning & Curriculumontwerp, leerlijnen en zorgindicaties geactualiseerd

  • Visie op leren & leren organiseren
  • Rosenshine & implementatie
  • Formatief handelen & differentiëren
  • Curriculum & leerlijnen
  • Mastery learning
  • Zorginterventies op basis van actueel wetenschappelijk onderzoek

Module 4 – Governance communicatie en schoolcultuur
Communiceren en schoolcultuur

  • PLG-werkwijze (verdiepend) ontwikkelen
  • De professionele schoolcultuur: analyseren en (door)ontwikkelen
  • Ontwikkelen van professionaliteit van leraren
  • Zicht op ontwikkeling & zorg: vertaling zorgregisseur
  • Fasemodel: zicht op ontwikkeling en de rol van de leraar versus zorgregisseur

Module 5 – Onderzoek
Datateam methode

  • Onderzoek in onderwijs; vinden en verzamelen (trendanalist)
  • Onderzoek kritisch beoordelen op waarde en bruikbaarheid
  • Onderzoek delen met medewerkers ter bevordering van organisatie en brede kennisontwikkeling
  • Eigen onderzoeksvaardigheden ontwikkelen

Startdata en locaties

  • Amsterdam 18 sep. 2025€ 7015