De kracht van educatief partnerschap

We zeggen het zo gemakkelijk "onderwijs maak je samen" of "It takes a village to raise a child", maar wat voegt het nu echt toe aan je kansen op succes en hoe organiseer je dit nu eigenlijk? Op deze terugkomdag kijken we vanuit verschillende perspectieven naar diverse vormen van educatief partnerschap en de kansen die dit biedt voor passend(er) onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid.

Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen

De post-HBO-registeropleiding Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen (Specialist DBL) is voor specialisten (hoog)begaafdheid en talentbegeleiders die collega’s en dubbel bijzondere leerlingen binnen hun school, bestuur of samenwerkingsverband willen begeleiden.

Specialist Begaafdheid PO

De specialist begaafdheid in het PO kan verschillende rollen vervullen. Dat kan variëren van gespecialiseerd leraar zijn in een plusklas, leraar met bijzondere taken in een reguliere klas, gespecialiseerd leraar in een voltijdssetting voor begaafdheidsonderwijs, gespecialiseerd leraarondersteuner in een regulier school (vergelijkbaar met de rol van de gedragsspecialist en de rol van de intern begeleider). Binnen de opleiding wordt aandacht besteed aan deze verschillende rollen. Dat betekent dat elke student de gelegenheid heeft om vanuit zijn eigen rol in de praktijk zowel theorie als praktijk kan benaderen. Daarbij is het zo dat we je leren om over de grenzen van je huidige rol heen te kijken zodat je ook voorbereid wordt op situaties die buiten je eigen comfortzone ligt.

Hoe dan?! Webinars

Dit jaar starten we met een serie kennisinjecties die als webinar-workshop online worden aangeboden. Deze zijn voor leraren primair onderwijs die uitdagend onderwijs willen bieden aan al hun leerlingen en daardoor binnen de grenzen van wat maximaal haalbaar is optimaal willen differentiëren.

Maatwerk op locatie

Zou je liever zelf een traject over het onderwijs aan begaafde leerlingen willen samenstellen zodat je dit kunt afstemmen op de behoeften van je eigen organisatie? Dat kan! Als je contact met ons opneemt dan kunnen we samen bekijken waar binnen je organisatie de belangrijkste educatieve behoeften liggen en hoe we in een maatwerktraject daarop het beste kunnen gaan aansluiten.

SWV 2305PO Gedrag

Leerlingen veranderen niet omdat je hen vraagt te veranderen. Ze veranderen pas als de educatieve omgeving waarin zij zich bevinden hen noodzaakt tot het veranderen van dat gedrag. Dat betekent dus dat als jij wilt dat een leerling verandert, je eerst zelf ander gedrag moet gaan laten zien.

SWV 2305PO Plus

De verdiepingscursus van 6 lessen is bedoeld voor leraren in het Primair Onderwijs die met hun team passend onderwijs aan begaafde leerlingen in een inclusieve school willen gaan bieden.