Webportal uitdeklas.nl

Moeilijke thema’s als vooroordelen, racisme en discriminatie spelen een rol in onze samenleving, en dus ook in de klas. Gesprekken over deze thema’s zijn voor iedere leerling, klas, docent én school van belang. Op Uitdeklas.nl vinden docenten (gratis) werkvormen om deze gesprekken aan te gaan.

VRIEND&VIJAND in de klas

Een school is een samenleving in het klein, met eigen sociale regels en manieren van hoe mensen met elkaar omgaan. VRIEND&VIJAND helpt scholen om buitensluiting, pesten, discriminatie en geweld tegen te gaan. Samen met Critical Mass werken aan een veilige school? Doe mee met VRIEND&VIJAND.

Professionaliseringsaanbod

Critical Mass geeft diverse trainingen en workshops om gevoelige maatschappelijke onderwerpen in de klas en op school structureel bespreekbaar te maken. Thema's waar onze trainingen over gaan zijn: Omgaan met Wij-zij denken en polarisatie, diversiteit, inclusie, verwachtingspatronen van docenten, creatief en kritisch denken, sociale veiligheid, veilig klassenklimaat, buitensluiting en nog veel meer!

Code mbo

Code MBO is een gloednieuw project speciaal ontwikkeld voor het MBO om invulling te geven aan burgerschapslessen, loopbaanbegeleiding of projectweken. Bij de zes interactieve lessen hoort ook een docententraining van twee dagdelen. Hierin wordt niet alleen de praktische kant besproken over het werken met de online omgeving, gespreksstarters en werkbladen, maar ook inhoudelijk de diepte ingegaan met als doel de interactie tussen docenten en studenten te vergroten.

Trainingen op maat

Wij bieden meerdere trainingen aan voor docenten, waarin docenten werken aan het structureel bespreekbaar maken van gevoelige maatschappelijke onderwerpen, verschillende manieren ingrijpen en het creëren van een klassenklimaat waarin elke leerling zich veilig voelt. Je kan een training op maat hierover aanvragen.

Omgaan met wij-zij-denken in de klas

Ervaar hoe je gevoelige maatschappelijke onderwerpen structureel bespreekbaar maakt in de klas. Weet wat je moet doen als er sprake is van wij-zij-denken of polarisatie en creëer een klassenklimaat waarin elke leerling zich veilig voelt.

Ingrijpen, ja of nee?

Onze workshop gaat over ingrijpen: wanneer gaat jou iets te ver? Hoe grijp je in? En hoe verhoudt jouw grens zich tot de grens van jouw leerlingen en collega’s? We onderzoeken manieren waarop je kan ingrijpen en tegelijkertijd in verbinding blijft, ook in een moeilijke situatie.