Taal is een onmisbaar onderdeel van het onderwijs. Zonder taal is het moeilijk om deel te nemen aan de maatschappij. Taalonderwijs gaat over het leren van de Nederlandse taal, de basiskennis zoals woordenschat, de spelling- en grammaticaregels, spreekwoorden en gezegden leren, maar ook de spreek- en luistervaardigheid. Taalonderwijs hoeft niet alleen binnen vastomlijnde kaders voor te komen, maar ook binnen andere lessen kan er gewerkt worden aan taal. Bij biologie of geschiedenis nieuwe woorden/begrippen leren, bij rekenen verhaaltjessommen maken, dit zijn enkele voorbeelden van geïntegreerd taalonderwijs. Taalonderwijs kan heel divers worden vormgegeven, afhankelijk van de visie die een school heeft op taalonderwijs. 

Meer weten over hoe je kunt werken aan het taalonderwijs? Bekijk ons aanbod! 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]