Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) legt de nadruk op de ontwikkeling van de persoonlijke identiteit van leerlingen. Het concept van OGO is gebaseerd op de theorie van Vygotsky. Een centraal concept in die theorie en bij OGO is de zone van naaste ontwikkeling. Bij de zone van naaste ontwikkeling gaat het om het randje van ontwikkeling waarbij een leerling iets nog net niet kan. Met de juiste hulp en begeleiding kan de leerling het net wel, en daarmee ontwikkelt de leerling zich verder. Als leerkracht of pedagogisch medewerker loopt jouw begeleiding dus altijd iets voor op de ontwikkeling van de leerling, om zo de leerling elke keer een stapje verder te laten ontwikkelen.  

Meer weten over ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)? Bekijk dan ons aanbod! 

Scholen aan zet: verminder de stress van leraren! 

Leraren ervaren steeds meer stress en burn-out, maar de oplossing voor dit probleem ligt niet alleen bij hen zelf. Scholen en hun leiderschap moeten actief stappen ondernemen om een gezondere en meer ondersteunende werkomgeving te creëren waarin leraren kunnen floreren. Wat kunnen scholen doen om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen?  

De OGO specialist stimuleert en ondersteunt collega’s in het versterken van de OGO kwaliteit en spart met de leidinggevende over de kwaliteitsverbetering van OGO. Je maakt samen met je collega’s een plan voor versterken van OGO kwaliteit en voert dit samen uit in de praktijk.

OGO onderbouw

Educatieve Academie vindt Ontwikkelingsgericht Onderwijs een middel om tot verantwoord thematiseren te komen. De verschillen…

Beladen momenten: leer beter omgaan met botsingen in de klas

In elke klas kom je ze tegen: momenten waarop de wensen en verwachtingen van jou en je leerlingen totaal botsen. Denk aan situaties waarin jij wilt dat iedereen stil werkt, terwijl een leerling juist wil bewegen of praten. Zulke momenten, ook wel beladen momenten genoemd, kunnen leiden tot conflicten. Maar met de juiste aanpak kun […]