Ontwikkelingsgericht onderwijs streeft naar identiteitsontwikkeling van leerlingen door bij hen het vermogen tot deelname aan sociaal-culturele activiteiten te verbeteren. Het leren dat daarvoor nodig is, kan opgevat worden als een vorm van ontwikkeling in het menselijk handelen, waarbij het enerzijds gaat om het uitbreiden van het handelingsrepertoire, anderzijds om het verbeteren van het beschikbare handelingsrepertoire. Om deze ontwikkelingen in het handelen een plaats te doen krijgen in de identiteitsontwikkeling van leerlingen is het essentieel dat dit handelen door de leerling zelf steeds ook gezien kan worden als zinvol doelgericht handelen.
In dit rapport zijn twee instrumenten uitgewerkt ter ondersteuning van de leerkracht. Enerzijds een hulpmiddel voor de verkaveling van de curriculuminhouden in relatie tot de beoogde maatschappelijk gewenste eindtermen/kerndoelen, anderzijds een instrument dat behulpzaam moet zijn om de voortgang van het curriculum in de pas te laten lopen met de feitelijke ontwikkelingen en ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen (waarbij dus zowel het actuele ontwikkelingsniveau als de zone van de naaste ontwikkeling een plaats dienen te krijgen). Door het accent van het ontwikkelingsgerichte concept op de identiteitsontwikkeling van leerlingen, is het belangrijk dat er een observatie/registratie/evaluatie en planningsvorm is waar leerlingen aan kunnen en mogen deelnemen. Er wordt een blauwdruk gegeven van een georganiseerde portfolio waarmee de leerkracht doelgericht begeleiding kan geven aan het ontwikkelingsproces.