Leerlingen met leer- en faalangsten zijn vaak bang om fouten te maken en niet aan verwachtingen te voldoen. Door deze angst om te falen, loopt de leerling vast. Een leerling kan bijvoorbeeld een black-out krijgen tijdens een toets. Hierdoor presteren leerlingen met leer- en faalangsten vaak onder hun niveau.

Kenmerken van leerlingen met leer- en faalangsten zijn stil worden, maar ook juist stoer gedrag vertonen. Ze kunnen overmatig vragen gaan stellen, of geen vragen meer stellen. Hierdoor is het herkennen van deze angsten moeilijk. Als leerkracht kan je leerlingen helpen door duidelijk te maken dat fouten maken mag, dat meetellen niet afhangt van hoge prestaties en door positieve opmerkingen te maken.

Meer leren over omgaan met leer- en faalangsten in de klas? Bekijk dan ons aanbod!

In deze training willen wij belangstellenden kennis laten maken en praktisch laten oefenen met de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die ontwikkeld is door Donald Meichenbaum en voor Nederland en België is aangepast door Kaat Timmerman. De methode is ontwikkeld om werkhoudingsproblemen bij jongeren/kinderen aan te pakken en hen inzicht te geven in het gebruik van metacognitieve kennis en vaardigheden. Het doel is dat de jongere/het kind zelfstandig(alleen) aan het werk kan en gaat met zijn taken en opdrachten in een brede context.

BijzonderWijs

Josée von Weijrother, Zeger van Hoffen, Ingrid Paalman-Dijkenga